Mamka - Obúva túlavé topánky

ec2-54-167-52-238.compute-1.amazonaws.com

nájdete ma na:
mdupka.blogspot.sk

Benelux | Bulharsko | Česko | Dánsko | Francúzsko | Írsko | Jordánsko | Maďarsko | Maroko | Nemecko
Poľsko | Rakúsko | Rumunsko | Slovensko | Španielsko | Taliansko | Ukrajina | Veľká Británia
Časová súslednosť

Francúzsko ...
Paríž 2010 | Paríž 2014 | Azúrové pobrežie 2019

Paríž 2010 ...
17.9.- 23.9.2010
Ako to začalo + Linky | Sobota 18.9. | Nedeľa 19.9. | Pondelok 20.9. | Utorok 21.9. | Streda 22.9. | Na záver

Sobota 18.9. - Deň prvý ... ohromená priestorom

Prebudili sme sa pri Panthéone ... Bolo 7 hodín, slnko vychádzalo, deti sa trúsili do školy a nás čakala celodenná prechádzka Parížom. Ešte sme si neuvedomovali, kde sme, s prilepenými očami sme obišli zavretý Panthéon, prvého bezdomovca spiaceho na ulici, i prvého Parížskeho labradora :) Prešli sme okolo kostola Sorbonny a až v Luxemburgských záhradách nám začalo dochádzať, kde sa to túlame :) Absolvovala som prvý povinný telefonát domov a pozorovali sme prebúdzajúce sa záhrady pre nás niečim nezvyčajným - cvičiacimi, behajúcimi i len posedávajúcimi na stoličkách a raňajkujúcimi parížanmi i neparížanmi. Po hodinke sme sa bulvárom Saint-Michel vydali na Ile de la Cité k Notre Dame.
Panthéon
Sorbonne
Kostol Sorbonny (Église de la Sorbonne)
Luxemburské záhrady
Luxemburské záhrady, v pozadí Tour Montparnasse
Luxemburský palác
Luxemburský palác (Palais du Luxembourg) - Francúzsky Senát
Luxemburská záhrada
Luxemburská záhrada (Jardin du Luxembourg)
      Za Justičným palácom sme sa ešte chvíľu potúlali po kvetinovom trhu a potom sme dostali viac ako dve hodiny na Notre Dame.Preliezli sme s Gabikou celú katedrálu i s pokladnicou. Škoda tých výlučne francúzskych nápisov - nerozlúštili sme pôvod ani jednej relikvie :( A dlho som rozmýšľala, ako môže byť relikviou drevo, keď sú to väčšinou kosti ... až doma som sa dočítala, ze to, čo som videla, bolo dreho z Kristovho kríža :) Nedalo mi a zapálila som aj sviečku za 2€, veď ktovie, kedy sa mi to opäť podarí :)
      V katedrále bolo pre nás neuveriteľné správanie niektorých Japoncov - všetko chytali a vrcholom bolo, keď jeden pán testoval silu starého dreveného zábradlia v pokladnici a normálne s ním lomcoval ... pre nás stredoeurópanov, naučených v múzeách a kostoloch nefotiť a nič nechytať to bolo šokujúce. No ale neboli sme v strednej Európe a učili sme sa. Všade fotiť môžete, ale bez blesku. Aj to keď nedodržíte, unudene vás mooooožno niekto upozorní. Až na výnimky, ale o tom potom.
       Všimla som si tu rozdielnu architektúru francúzskych kostolov. Vtedy som si myslela, že asi len Notre-Dame je iný, ale nie, toto bolo zachované vo všetkých kostolíkoch, ktoré sme navštívili. Hlavný oltár je tak v 2/3 kostola a za ním sú dookola rôzne malé oltáriky, poväčšine s dostatočným priestorom a aj so stoličkami. Zaujímavé.
Medicejská fontána
Parížske bicykle
Saint-Michel
Justičný palác
Justičný palác (Palais de Justice)
Katedrála Notre-Dame
      Keď sme vyliezli z Notre Dame, mali sme ešte viac ako 1,5 hodiny času. Rad na vyhliadku bol taký, že sme myšlienku čakať v ňom hneď zavrhli, prešli sme sa okolo katedrály a rozhodli sa uskutočniť súkromnú objavnú cestu. Bez mapy, podotýkam :) Takže už je jasné, ako prebiehala ... Našim cieľom bolo námestie Saint Germain des Prés s kostolom a vychýrenými kaviarničkami Café de Flore a Les Deux Magots, kde kedysi sedávali básnici Verlaine a Rimbaud, autor Malého princa Saint-Exupéry, ale aj Picasso. Chceli sme sa riadiť smerovými šípkami ... skrátim to, po hodinovom túlaní uličkami, keď som sa už 2x chcela vrátiť a 2x ma ešte Gabika potiahla, že ešte túto uličku vyskúšame, keď sme si v beznádeji kúpili mapu za 5€ ... sme to uštvané našli doslova za ďalším rohom :) Hurááááááááááááááááááá. Kaviareň Les Deux Magots oproti kostolu bola úúúúúúúúúúúúúplne plná, takže naša prvá parížska káva v tejto kaviarni nehrozila a mali sme asi 20 minút na oddych a návrat :))) Za päť minút som prebehla kostol, ale Gabiku som na to neprehovorila, tá ostala sedieť na lavičke pred kostolom ... a bežali sme naspäť, už podľa mapy po brehu Seiny, k Notre Dame. Jediným plusom bolo, že cestou späť sme videli zblízka nádherný Francúzsky Inštitút. K Notre Dame sme priam dobehli presne o 12:00 :)
Katedrála Notre-Dame - vchodové dvere
Francúzsky Inštitút
Francúzsky Inštitút (Institut de France)
Atmosféra pri Seine
Parížska radnica
Parížska radnica (Hôtel de Ville)
       Od Notre Dame sme spoločne vyrazili okolo Parížskej radnice, kde bol starostom v rokoch 1977 - 1995 Jacques Chirac, k Národnému centru umenia a kultúry Georgea Pompidoua (Centre Georges-Pompidou) a tam na rohu námestíčka sme si s Gabikou dali vytúženú kávičku. Tak dobre bodla po tom výlete ... Nohy už boleli, sily dochádzali a tá káva bola naozaj životabudič. Za tých 6€ aj musela :))) Sedeli sme na vyhrievanej terase ako všetci ostatní - ako v hľadisku v kine :) - oddychovali sme a pozorovali svet okolo ... Ale deň ešte neskončil, ani naša prechádzka. O 13:45 sme už boli pri des Halles, obrovským nákupným centrom, pod ktorým je najväčšia stanica metra v Paríži. Všetci sme túžobne pozerali na tie parížske bicykle :) Obchod nás nebavil, zato kostol sv. Eustacha za záhradami des Halles bol nádherný. Práve tam prebiehalo vystúpenie akrobatov na lanách - ďalšia fascinujúca vec pre nás - akrobacia v kostole za zvukov organu ... akoby anjeli lietali pomedzi stĺpy ...
Námestie Igora Stravinského
Námestie Igora Stravinského - pri Pompidou
Centre Georges-Pompidou
Forum des Halles
Tržnica (Forum des Halles)
Kostol Saint Eustache
Kostol sv. Eustacha (Saint Eustache)
Námestíčko pred kostolom sv. Eustacha
       A zasa sme šľapali, okolo Komerčnej Burzy k Louvru a Tuileriám. Skoro som spadla na zadok ... toľko priestoru a len tráva, stromy, fontánky, sochy ... a ľudia sedia kde kade a vyhrievajú sa na slniečku ... a to ešte nikto nechcel odkúpiť a postaviť nejaký nový Aupark, alebo aspoň parkovisko či peknú železobetónovú administratívnu budovu ??? Túto stranu francúzskej mentality im závidím ... Tu som si uvedomila, akou rozsiahlou plochou sme v tento deň prešli a všade naokolo bola história a nikto sa nesnaží zaliať ju do betónu ... Pri tých úvahách som strácala dych. Jasné, aj preto, že už som nevládala :)), ale predsa som sa ešte niečo naučila. V obchodíku s knihami na konci Tuilerijských záhrad mali mapu Paríža, ktorá nás doobedu zachránila, za 3€. Takže už nikdy nezabudnem - vo Francúzsku nie sú pevné ceny a musíte vyjednávať všade ako na trhu, oplatí sa :)
      O piatej nás z námestia Svornosti (Place de la Concorde) odniesol autobus do hotela Campanile, asi 45 minút od centra. Do postele som priam odkvecla a spala ako zabitá, predsa len bolo čo dospať ... a aj nohy boli vďačné za ten oddych ...
Jardin des Tuileries
Tuilerijské záhrady (Jardin des Tuileries)

Námestie Svornosti (Place de la Concorde)
       Prikladám mapu trasy, čo všetko sme v ten deň prešli ... ale určite tam nie sú pdrobne všetky tie prehliadky "okolo" (okolo Panthéonu, okolo Notre Dame, okolo des Halles atď.) a už vôbec nie tie neznáme uličky, ktoré sme preliezali bez mapy :):):)