Mamka - Obúva túlavé topánky

ec2-44-204-204-14.compute-1.amazonaws.com

nájdete ma na:
mdupka.blogspot.sk

Benelux | Bulharsko | Česko | Dánsko | Francúzsko | Írsko | Jordánsko | Maďarsko | Maroko | Nemecko
Poľsko | Rakúsko | Rumunsko | Slovensko | Španielsko | Taliansko | Ukrajina | Veľká Británia
Časová súslednosť

Taliansko ...

Rím 2012 | Toskánsko 2013 | Miláno 2015 | Kampánia 2017 | Neapol 2023

Miláno 2015 ...
19.9.- 21.9.2015
Sobota 19.9. | Nedeľa 20.9. | Pondelok 21.9.

Nedeľa 20.9. - Deň druhý ...

Nedeľné ranné leňošenie v posteli sa nám páčilo, každej! Užívali sme si ho tak, že nám nakoniec vlak do Milána o 8:02 ušiel naozaj pred nosom (práve sme dobehli na nástupište), takže sme chtiac - nechtiac museli čaka hodinu na ďalší. Neďaleko nás sa schádzali ľudia na nejakú akciu - Ľudka zistila, že je to Beh Bergamom, ale neukecala nás :).Sediac na fontáne pred stanicou sme s Ivetkou pozorovali skupinky ľudí, ktorí smerovali k štartu a Iva ich aj úspešne navigovala ;) Zaujímavé, že všetci rozumeli po slovensky :D
       V Miláne sme zamierili do Múzea Milánskeho Dómu, ktoré sa nachádza vedľa Dómu v bývalom kráľovskom paláci. Lístky sú predplatené v Doumo Pass kombinovanom lístku, ktorý sme si kúpili v sobotu. Platia 72 hodín, takže žiadne státie v rade nás nečakalo, len sme rovno vošli. Napriek recenziám, že je múzeum nudné, keďže pozeráte sochy a sochy a sochy, celkom sa mi páčilo. Príjemné intímne osvetlenie, jednoznačná vyznačená trasa, sochy sa predsa len striedali aj s mozaikami či maketami - a nebolo to veľmi dlhé. Príjemné na prebudenie v nedeľu ráno :)
       Prehliadkou Dómskeho múzea sme vyčerpali sobotný program a pokračovali sme už na nedeľu naplánovaným hradom Sforziovcov (Castello Sforzesco) s niekoľkými múzeami. Do poslednej chvíle som nechápala, ako myslia vyjadrenie, že vstupné je 5€ do všetkých múzeí ... :) Ale výnimočne platilo to výhodnejšie riešenie - naozaj nás na jeden lístok za 5€ pustili do všetkých múzeí. Teda nie do všetkých, len kde sme vošli:) Zaujímalo nás Museum of Ancient Art s miestnosťou, kde čarovnú štukovú výzdobu strobu robil Leonardo da Vinci. Lenže tá bola v rekonštrukcii :( Smola.
Múzeum Dómu(Museo Del Duomo Di Milano)
Socha Viktora Emanuela II. na Dómskom námestí
Socha Viktora Emanuela II. na Dómskom námestí (Ercole Rosa, r.1879-1896, 1480cm)
Castello Sforzesco
Castello Sforzesco - Múzeum nábytku a drevených sôch
Castello Sforzesco - Múzeum nábytku a drevených sôch - drevená kaplnka zvnútra
      Prechody medzi múzeami sú "po trase" a najkrajšie boli tie prechody. Akoby sme prechádzali tajné zákutia hradu ...Raz sme vyšli na uzavretom dvore, inokedy na vysokej maličkej terase hradu ... samé, ticho a kľud, lebo ľudia sa hmýrili len v nádvoriach na prízemí ... no romantika !
Castello Sforzesco - terasa
Castello Sforzesco - jedno z nádvorí
Castello Sforzesco - iné nádvorie
      Na koniec sme si nechali Pieta Rondanini Museum, kde bol jediný nátresk - museli sme stáť v rade. Vystavujú jedinú sochu - Pietu Rodanini(1550-1564) od Michelangela. Jeho poslednú, nedokončenú sochu. Mária doslova ešte vystupuje z kameňa ...
Castello Sforzesco
Castello Sforzesco - rad pred Pieta Rodanini múzeom
Park Sempioni
      Po výdatnom obede ešte v areáli hradu sme sa vydali na prechádzku cez Park Sempioni smerom k vyhliadkovej veži Torre Branca. Došli sme tam presne o druhej a keďže medzi 14:00 a 14:30 mali domáci prestávku, poleňošili sme aj my v parku na lavičkách. K veži som nenašla na internete žiadne informácie, išli sme takmer naslepo, preto zverejňujem aj fotky s otváracími hodinami.
Talianska zmrzlina
Oddych v parku
Torre Branca
Vyhliadková veža Torre Branca
Torre Branca - výťah
Torre Branca - výhľad na Piazza Sempione - Arco della Pace
      Pod vežou sme sa stretli s jednou pani z Čiech, ktorá sa do Milána vydala a žila tam už 10 rokov. Povedala, že máme šťastie, že ona je na veži prvýkrát. Bola tu síce už 3x, ale veža bola vždy z technických príčin zatvorená. Tak sme si s potešením vychutnali krásny výhľad z veže (hore sa ide len výťahom ;) ) na Park Sempioni.
Torre Branca - výhľad na Atletický štadión
Torre Branca - výhľad na Atletický štadión(Arena Civica)
Torre Branca - výhľad na Castello Sforzesco
Torre Branca - výhľad na Milánsky Dóm
Torre Branca - výhľad na Alpy
      Z vyhliadkovej veže viedli naše kroky cez park a potom kolesá električky k VIP milánskemu cintorínu - Cimitero Monumentale. Na cintoríne sa pochováva od r. 1866.
Cimitero Monumentale
Cimitero Monumentale - vstupná budova - Chrám Slávy
      Nie je to len cintorín, je to otvorené sochárske múzeum v prírode ... Tí, čo sa tu dali pochovať, naozaj na to museli mať :) Veľmi milá teta v turistickej kancelárii vľavo za vstupom nám dala mapky cintorína, aj s vyznačenými top pomníkmi ... hrobmi. No ale cintorín je rozsiahly, môžete sa tu túlať hodiny ... tak sme si vybrali hlavnú trasu smerom hore ku krematóriu.
Cimitero Monumentale - vstupná  budova - Chrám Slávy

Dole cintorínom sme sa vracali okolo hrobu Campariho. Inšpirovala nás Gabika, ktorá ráno (počas čakania na druhý vlak) ochutnávala Campari :)
Cimitero Monumentale - hrobka r. Campari
Cimitero Monumentale - hrobka r. Elisi
Cimitero Monumentale - hrobka r. Morgagni
Cimitero Monumentale - pozdrav Šiške :)
Zelená budova ...
Vertikálny les ...Bosco Verticale 12.11.2015 dostali budovy ocenenie 2015 Best Tall Building Worldwide
Bazilika sv. Ambróza (Basilica di Sant'Ambrogio)
      Ďalším bodom nášho programu bol jeden z najstarších kostolov v Miláne - Bazilika sv. Ambróza (Basilica di Sant'Ambrogio) s pozostatkami sojho zakladateľa - Milánskeho biskupa, sv. Ambróza(340-397). História jeho života je naozaj zaujímavá - biskupom bol zvolený r. 374 ako NEPOKRSTENÝ ... dovtedy bol advokátom a spravodlivým sudcom , ktorého jednoducho ľudia milovali, preto si ho vyvolili ... a tak 30.11.374 bol pokrstený a 7.12.374 vysvätený za biskupa! Tomu sa hovorí rýchla kariéra :) Ale zaslúžená!
      Samotná bazilika bola postavená v r.379–386 na mieste, kde boli kedysi pochovaní Rímom prenasledovaní mučeníci. Počas ďalších storočí bola viackrát zrekonštruovaná. Súčasnú nádhernú, starobylú románsku podobu má z roku 1099. Najemotívnejším miestom baziliky pre mňa bola krypta za hlavným oltárom s pozostatkami sv. Ambóza, Gervasusa a Protasusa. Miesto s dušou a s tajomstvom ...
Bazilika sv. Ambróza - krypta sv. Ambróza
      Po takmer hodinovej kávičkovej pauze v cukrárni pred Bazilikou sme si to metrom namierili do Galérie moderného umenia (Galleria d'Arte Moderna Milano), ktorú si vybrala Ľudka kvôli impressionistom. Pred kasou s lístkami sme stáli presne o 17:00. Lístky predávali dvaja postarší páni. My sme od nich angicky opakovane žiadali lístky do galérie, ktorá je otvorená ešte hodinu a oni nám nerozumeli a nechceli nám ich predať!!! Niečo nám dookola opakovali v taliančine, čomu sme naopak my nerozumeli ani slovo. Po piatich minútach nás to prestalo baviť a že ideme kam sa dostaneme. Na prízemí od nás lístky nechceli. Bola tam dočasná výstava supermoderného umenia. Toho v štýle, ktoré namaľuje aj päťročné dieťa. A na poschodí to prišlo - chceli lístky. Tak sme im po anglicky vysvetlili, že dole páni nerozumejú ani slovo anglicky a nechceli nám lístky predať. Nechápali sme to o to viac, že pár vstupujúci za nami lístky mal ... Naštastie pani už anglicky rozumela a hovorila - a tak sme konečne pochopili, že poslednú hodinu je vstup do múzea zadarmo a páni dole od nás nechceli peniaze, ale lístky nám dávali, len my sme si mysleli, že nám dávajú nejakú reklamu :D Milá, chápavá pani nás nakoniec s úsmevom pustila ďalej aj bez lístkov :)
Galéria moderného umenia (Galleria d'Arte Moderna Milano)
Paul Gauguin
Berthe Morisot
Max Liebermann
Tranquillo Cremona
      Múzeá umenia väčšinou obchádzam, aj tak si z nich nezapamätám, ale toto bolo naozaj dobré!!! Krásne priestory Villa Reale di Milano, zaujímavé diela a nakoniec očakávaní impressionisti - a to všetko ešte aj zadarmo :)
Galéria moderného umenia (Galleria d'Arte Moderna Milano)
Miláno podvečer
Miláno v noci
      Večer sme strávili posedávaním pod sochou na Dómskom námestí, naťahovaním sa s africkými predavačmi náramkov a vrtuliek a čakaním na noc v Miláne. Náš druhý a posledný deň v Miláne sa končil a my sme si ho vychutnali so poslednej minúty ...

Neskôr v noci, v byte v Bergame, to bolo tiež zaujímavé:) Gabika dostala chuť na sladké a jeden koláčik jej nestačil, tak sme povinne jedli nádhernú snehovobielu tortu s drobným ovocím. A potom nám do spálne vrazila Ivetka takmer v Evinom rúchu (gaťky mala :D). Ja som im rozprávala, ako mala Dáša po troch dňoch so mnou v Prahe zodratý lak na nechtoch na nohách. Ivetka ju prišla tromfnúť: lak na nohách zošúchaný, a medzi stehnami veľké krvavé odreniny od nohavíc !!! :D Čo som to ja za človeka, takto ničiť kamošky !!! :D