Mamka - Obúva túlavé topánky

ec2-35-175-212-5.compute-1.amazonaws.com

nájdete ma na:
mdupka.blogspot.sk

Benelux | Bulharsko | Česko | Dánsko | Francúzsko | Írsko | Jordánsko | Maďarsko | Maroko | Nemecko
Poľsko | Rakúsko | Rumunsko | Slovensko | Španielsko | Taliansko | Ukrajina | Veľká Británia
Časová súslednosť

Benelux ...
Amsterdam 2016 | Amsterdam a Brugy 2018 | Amsterdam 2019

Amsterdam 2016 ...
15.2.- 20.2.2016
Utorok 16.2. | Streda 17.2. | Štvrtok 18.2. | Piatok 19.2.

Štvrtok 18.2. - Deň tretí ... na návšteve u Rembranta i Anny Frankovej

Ráno bolo zamračené, ale aspoň nebolo tak mrazivo. Prvý sme mali naplánovaný výlet loďou, tak sme sa peši vybrali k Hlavnej vlakovej stanici, odkiaľ výlety loďou začínajú. Danke som neprezradila, ale po ceste som mala vyhliadnutý jeden odchod s látkami - no neobídem ho predsa, keď je po ceste! :) Nakoniec som našla iné dva obchody a pokochali sme sa v oboch - a aj nakúpili, látky ako suvenír pre mňa :D Nevzala som klasickú holandskú modrotlač, nemala by som ju kde použiť - ale aj tak budú tieto látky moja spomienka na Amsterdam ...
Quilt Shop 1
Quilt Shop 2
Úlovok :)
Loďka nás už čaká ...
Nalodené
Dcérka na lodi
       Pred stanicou sme si kúpili lístky na vyhliadkovú plavbu loďou Lovers. V teple, so sluchátkami na ušiach sme si vychutnali prehliadku Amsterdamu ... v lete na otvorenej lodi to musí byť úžasné. Pre mňa to bola asi prvá vyhliadková plavba, ktorá sa mi naozaj páčila (až toľko som ich ale neabsolvovala - nemám ich proste rada - neohúrila ma ani v Paríži ani v Kyjeve) !
Mamka na lodi
Čínska reštaurácia na vode
Múzeum - centrum vedy Nemo
Židovská štvrť
Amsterdamská Ermitáž
Modrý most
Úzky most
Široké domy v bohatej štvrti
Sedem mostov ...
Domčeky ...
A stále len domčeky ...
Bazilika sv. Mikuláša
       Po hodinovej plavbe v teple sme si to namierili k Starému kostolu (Oude Kerk) Je to najstaršia pamiatka v meste, pôvodná drevená kaplnka tu stála už v 13. storočí. Do 16. storočia to bol katolícky, neskôr už protestantský kostol. Stále sa dostavoval a rozširoval a napriek tomu vyzerá zvonku veľmi pekne - rozprávkovo. Vo vnútri ma upútali kamenné náhrobné dosky v dlažbe kostola - do polovice 19. storočia sa tu pochovávalo a je tu pochovaných asi 10 000 obyvateľov. Napríklad aj Rembrantova manželka Saskia. Škoda len, že na vežu púšťajú len od 1. apríla do 31. októbra, tam sme sa nedostali :( A zaujímavosťou je, že lístky sa dajú kúpiť len na kartu, za hotovosť nie ...
       V polovičke návštevy kostola mi vypovedal službu foťák. Úplne nepochopiteľne - v taške vysunul objektív a zmrzol ... Len som dúfala, že je to vybitá baterka a foťák sa po nabití spamätá ...(veď celú plavbu loďou bol foťák zapnutý ...), nie niečo horšie - lebo zas pri vybití baterky sa objektív vždy zasunie! Ďalej som fotila na mobile. Poobede na izbe sa problém vyriešil - beťár sa spamätal, ufff :))
Domy vo vode
Starý kostol - hrobka Saskie van Uylenburgh, Rembrantovej manželky, ktorá zomrela 14.6.1642
Starý kostol - schody do neba
Starý kostol - nejaká opička mi skákala vždy do záberu :)
Starý kostol - nejaká opica mi skákala vždy do záberu :)
Štvrť červených lucerien
Štvrť červených lucerien (Red Light District)
       Stačí prejsť most priamo oproti Starému kostolu a hneď sme v Štvrti červených lucerien (Red Light District), asi najznámejšej štvrti daného druhu v Európe. Ale že aj o jednej popoludní je v každom druhom výklade sporo odetá žena, to si po 2-3 výkladoch zvyknete. Aj puritánom odporúčam sa tadiaľ prejsť - maličké domčeky a úzke kanály sú hádam tie najmalebnejšie, aké som v Amsterdame videla. Báť sa netreba, turistov je tu plno a vraj aj policajtov :) Podľa nepísaných zákonov sa ženy vo výklade fotiť nesmú. Z vlastnej skúsenosti poviem naopak - aj keď sa nesnažíte, nejakú takú fotku si odnesiete určite, nedá sa tomu vyhnúť - viď. moje foto Múzeum erotiky :)
Múzeum prostitúcie
Múzeum erotiky
Štvrť červených lucerien (Red Light District)
       Cez štvrť červených lucerien sme sa dostali do Čínskej štvrte do budhistického chrámu He Hua Temple. Bol to náš prvý reálny dotyk s budhizmom. Vstup je zdarma a chrám dýcha svojou vlastnou, pre nás exotickou, atmosférou.
Veštba za 50 centov ...
Čínsky budhistický chrám (He Hua Temple)
Nieuwmarkt
Námestie Nieuwmarkt s budovou Waag - pôvodne vstupná brána do mesta
Montelbaanstoren
Montelbaanstoren - pôvodná obranná veža z r.1516, časť amsterdamského opevnenia (ako Munttoren - Mincovná veža a vstupná brána Waag)
Múzeum - Rembrantov dom
      V bistre oproti čínskemu chrámu sme sa najedli a cez námestie Niewmarkt (mali tu byť trhy, ale neboli - námestie bolo prázdne - asi všetci zdupkali pred zimou :D) sme zamierili k Rembrantovmu domu. Nejak ma to nelákalo, predstavovala som si múzeum s maľbami Rembranta van Rijna. Ostala som milo prekvapená! Je to úžasný malebný domček, kde Rembrant žil, tvoril a pradával svoje diela. Vystavených malieb nie je priveľa, takže neomrzia amatéra. Skôr je to ako návšteva u priateľa - pozriete si, kde býval, kde spal, kde mu varili ... podľa harmonogramu na dverách si môžete pozrieť prezentácie, akou technikou tvoril grafiky či ako a z čoho miešal farby. Bola to naozaj veľmi príjemne strávená hodinka a ten domček so zelenými dverami a červenými okenicami- ten je proste NAJ! :)
Rembrantov dom - spálňa
Nieuwmarkt s budovou Waag
Všetko z konope ...
      Boli asi tri hodiny popoludní a lístky k Anne sme mali o 17:15 a 18:00. Ae s Dankou sa človek nenudí - ak je voľno, ide sa nakupovať :) Po hodinke v obchodoch sme sa cestou k hotelu najedli v Bagels and Beans na Raadhuisstraat. Nasledoval krátky oddych na hoteli a potom nás už čakala Anna :)
Krivé domčeky cestou na Dam námestie
Kráľovský palác na námestí Dam
Pamätník obetiam II. sv. vojny alebo dáždnik? :)
Večera ... šalát s kuracím mäskom
Niekto večeria len jogurtík :)
Výzdoba Nadia hotela
       Lístky do Domu Anny Frankovej sme mali kúpené. V tom čase predávali v predpredaji cez internet asi 20 lístkov na každú štrťhodinu, po uvoľnení časov sa lístky míňali ako teplé rožky. Takže som to skoro v decembri nestihla a Danka mala lístok na 17:15 a ja na 18:00. Na jeden termín som už proste lístky nezohnala, nečakala som, že sa tak skoro minú aj na február ... Ako veľké frajerky sme obišli čakajúci rad a zazvonili pri dverách vľavo od radu. A pekne som sa opýtala, či by nás pustili spolu, hoci máme lístky takto časovo rozhodené. Pani bola milá a povedala, že nie je problém, máme prísť o cca 17:40. Tak sme sa prešli tých 15 minút po okolí a potom už sa pomaly prechádzali domom s prázdnymi stenami ... ale domom s dojímavým príbehom dievčaťa Anny, ktorý sa v múzeu pred vami pomaly odkrýva. Ako Anna ako 14 ročné dievča žila, ako uvažovala, po čom túžila ... ako musela žiť za dverami knižnice v "tajnom byte" s rodičmi, sestrou a 4 ďalšími ľuďmi, i ako ich zradili (doteraz sa nevie kto) a oni sa posledným židovským transportom dostali do Osvienčimu (do Brezinky - Birkenau) ... Zo všetkých schovávajúcich sa prežil len Annin otec.
Westerkerk
Rad pred Domom Anny Frankovej
       V Dome Anny Frankovej sa nesmie fotiť. Vlastne by ani nebolo čo - hádam len jej vystavené denníky v podkroví. Ale treba vidieť - som rada, že si to Danka vysnívala ... Danuška ďakujem!
       Od 1.5.2016 sa na čas 9:00-15:30 všetky lístky dajú kúpiť v predpredaji cez internet. V pokladni na tento čas lístky nekúpite. Nezabudnite na to, ak sa vyberiete do Amsterdamu. Pokiaľ na to zabudnete, tak lístky v pokladni kúpite len od 15:30 do 21:30.
Trojuholníkový dom ...
Večerný hotel Nadia
Večerné grachty
       Večer sme strávili triedením dojmov, nákupov, suvenírov a ... balením ...:( Zdalo sa nám to krátko a tak by sme ešte ostali :) Ale dátum na spiatočnom lístku nepustil, autobus domov ide v piatok 19.2. o 13:30 ...