Mamka - Obúva túlavé topánky

ec2-54-163-221-133.compute-1.amazonaws.com

nájdete ma na:
mdupka.blogspot.sk

Benelux | Bulharsko | Česko | Dánsko | Francúzsko | Írsko | Jordánsko | Maďarsko | Maroko | Nemecko
Poľsko | Rakúsko | Rumunsko | Slovensko | Španielsko | Taliansko | Ukrajina | Veľká Británia
Časová súslednosť

Španielsko ...
Barcelona 2012 | Barcelona 2017 | Andalúzia 2018 | Andalúzia a Gibraltár 2019 | Sevilla 2023

Barcelona 2017 ...
9.10.- 14.10.2017
Pondelok 9.10. | Utorok 10.10. | Streda 11.10. | Štvrtok 12.10. | Piatok 13.10. | Sobota 14.10.

Piatok 13.10. - z Montjuicu až k moru

Posledný deň v Barcelone nás opäť čakala rozmanitá všehochuť zážitkov. Začali sme symbolicky tam, kde sme včera skončili - na Placa Espanya. Autobusom č. 150 sme sa vyviezli na Montjuic, kopec nad Barcelonou s hradom Montjuic - vojenskou pevnosťou z 18. storočia. Dá sa tam vyviezť lanovkou, ale my sme mali lanovku na Montserrate, tak sme si vybrali lacnejšiu verziu :)
Placa Espanya
Pevnosť Montjuic (Castell de Montjuic)
       Hrad poskytuje nádherné výhľady na Barcelonu, ale ešte zaujímavejšie na more a prístav. Jeho temnú vojenskú minulosť (v 19. storočí bol miestom väznenia a popráv politických väzňov) pripomínajú delá smerujúce na more.
Pevnosť Montjuic
Pevnosť Montjuic - výhľad na Tibidabo
Pevnosť Montjuic - Výhľad na Sagradu Familiu a Torre Agbar - inšpirácia podľa Montserratu
       Z pevnosti sme prešli peši dolu kopcom Montijuicom k olympijskému štadiónu. Konali sa tu 25. letné olympijské hry, od 25.7.-9.8.1992. Vstup je zdarma a je to super miesto! Prišli sme, od dverí sme si pozreli štadión a o minútu sme už sedeli v bufete a všetok čas vyhradený prehliadke sme presedeli pri kávičke, kláre (clara=pivos s citrónovou limonádou, citrónový radler) a Danka s ľadovou drťou :)
Z pevnosti dole Montjuicom
Oddych na štadióne
       Oddýchnuté a plné síl sme sa cez Placa Espanya premiestnili na Passeig de Grácia, kde už nás apäť čakal Antonio Gaudí a jeho Casa Milá - La Pedrera (Kameňolom) z rokov 1906-1910. Objednávateľ stavby, Pere Milá Camps, obýval prvé poschodie, ostatné byty prenajímal. Dnes je prístupná terasovitá strecha s vyústením dvoch svetlíkov (átrií), s netradičnými komínami, vetracími šachtami a vyústením schodíšť v šahačkových kopčekoch, tmavé podkrovie a jedno poschodie s expozíciou dobového nábytku z 20. storočia.
MNAC - Museu Nacional d'Art de Catalunya
Casa Milá - La Pedrera
Casa Milá - La Pedrera - vnútorné atrium
Casa Milá - La Pedrera - šľapeme 6 poschodí
Casa Milá - La Pedrera - strecha
Casa Milá - La Pedrera - strecha - konečne hore
       Lístky sme mali kúpené dopredu cez internet, očakávali sme rady, ale bolo tu oveľa menej turistov ako v Casa Batló. Pritom bol tiež čas obeda. Prehliadka sa začína od strechy a výťah bol vyťažený, tak nám pani ponúkla chudnutie zadarmo a vyšľapali sme si 6 poschodí Casa Milá peši :) O to viac sme sa tešili z nádhernej strechy a musím povedať, tí turisti si zle vyberajú, keď uprednostňujú Casa Batló!
       V temnom, tajuplnom podkroví domu, osvetlenom len úzkymi okienkami svetlíkov, je výstava Gaudího makiet, projektov, prác, nápadov.
       Teraz sa zastavím. Keď som zverejnila príbeh nášho prvého dňa v Barcelone, náhodou som si nahrala do čítačky knihu Pôvod od Dana Browna, netušiac o čom je ... A dnes je dočítaná. Začína sa na Montserrate, odohráva sa v Španielsku a z veľkej časti v Barcelone. V Sagrade Familii, v Casa Milá, neďaleko kláštora de Pedralbes. A ja som poučená:) Každý si tam fotil reťaze visiace zo stropu nad nakloneným zrkadlom. Nevedela som, čo to je, ale už viem. Previsový model, podľa ktorého Gaudí projektoval strechu Sagrady, aby čo najviac kopírovala prírodu a prirodzené krivky ... Vidíte ju tam? :)
La Pedrera - podkrovie
La Pedrera - podkrovie - maketa Casa Milá
La Pedrera - podkrovie - prízemie Casa Milá
La Pedrera - podkrovie - Previsový model
La Pedrera - podkrovie
La Pedrera - podkrovie - Košičanky v Casa Milá :)
       Na zariadené apartmány som sa veľmi tešila a nesklamali. Kuchyňa pre služobníctvo i panstvo, spálne, jedálne, drobmnosti ako detská stolička, krajčírska miestnosť ... všetko s vkusom zariadené, prežiarené slnkom, no hneď by som sa nasťahovala :)
       Hoci na prvý pohľad Casa Milá vyzerá ako kus skaly z kameňolomu, na druhý vidno snahu o dokonalé napodobenie prírody. Žiadne rovné či kolmé tvary, ktoré v prírode nenájdete.
La Pedrera - schodiskoako akvárium vedúce na prvé poschodie
La Pedrera - schodisko/akvárium vedúce na prvé poschodie
La Pedrera - schodisko ako akvárium vedúce na prvé poschodie
La Pedrera - átrium, svetlík
       Po Pedrere sme si dali výdatný obed v reštaurácii za rohom. A museli sme vyskúšať aj pravú katalánsku sangriu (ja v kombinácii s paellou).
La Pedrera - schodiskoako akvárium vedúce na prvé poschodie
La Pedrera - schodisko/akvárium vedúce na prvé poschodie
Moja paella
La Rambla
       Večer nás čakalo už len Akvárium s poslednými predkúpenými lístkami a pláž, balzam na uchodené nohy. Z metra sme vystúpili na konci Rambly a po Rambla de Mar, drevenej promenáde ponad more, sme sa vybrali k Akváriu. Sranda bola, keď v polovici cesty niečo hlásili a Danka vyhlásila, že keď ideme tam rovno, tak si pohnime, lebo nejaký most zatvárajú ... Takmer sme bežali (nebolo treba, ešte za nami došiel chlapec pomalým krokom), keďže sme netušili, prečo a na ako dlho most zatvárajú ... a oni ho zatvorili pre ľudí, aby ho na chvíľku otvorili pre východ loďky z prístavu. :)
Kolumbusov monument
Kolombusov monument
Historická budova barcelonského prístavu
Barcelonský prístav
Rambla de Mar
Rambla de Mar - loďky vľavo
Rambla de Mar - mostík sa otvára
       Na konci Rambly de Mar je nákupné centrum Maremagnum. V jeho okolí bol zvýšený počet policajtov ... a prečo, to sme zistili z prvej fotky :D Strážili Dankin sen :D
Rambla de Mar - loďka
Policajti pred Maremagnum
Akvárium - kŕmenie tučniakov
       Akvárium som zaradila do programu kvôli Danke, reku keď už idem s dieťaťom :) Nakoniec sme my, staré baby, prvé lozili popod bazénik s rajami v detskej zóne :) Ale to až po kŕmení tučniakov o 16:30. Ja som bola zvedavá hlavne na 80m podvodný tunel v akváriu s žralokmi. Ale je to hlavne reklama, sú to vlastne dva tunely po cca 40m (to akvárium so žralokmi má 36m priemer...), jeden je polovičný, tam bolo vidno viac rýb, v druhom je naozaj voda všade okolo, ale tam bolo menej rýb. Ale celkovo to bol príma zážitok, ako nad hlavou plávu okaté veľké raje a zubaté žraloky!
Akvárium - detská zóna
       Na rozlúčku s Barcelonou sme peši zamierili z Akvária na pláž. Na Barcelonetu sme ani nedošli, stačila nám Sant Miquel. Je bližšie k prístavu a je taká ... ekonomická trieda - žiaden luxus :) Museli sme si namočiť nohy do mora, keď už sme boli tak blízko! Bolo to úžasné, schladiť si uchodené boľavé chodidlá!!! Priznávam, nechala som tam všetky leukoplasty z otlakov, ale bolo mi to jedno :D Večer sme už len pobalili a smútili, že nám nádherné letné dni v Barcelone končia :(