Mamka - Obúva túlavé topánky

ec2-44-221-43-208.compute-1.amazonaws.com

nájdete ma na:
mdupka.blogspot.sk

Benelux | Bulharsko | Česko | Dánsko | Francúzsko | Írsko | Jordánsko | Maďarsko | Maroko | Nemecko
Poľsko | Rakúsko | Rumunsko | Slovensko | Španielsko | Taliansko | Ukrajina | Veľká Británia
Časová súslednosť

Rumunsko ...
Transylvánia 2018

Transylvánia 2018 ...
6.9.- 8.9.2018
Štvrtok 6.9. | Piatok 7.9. | Sobota 8.9.

Štvrtok 6.9. - Hunedoara (hrad Mateja Korvína) a Sibiu

Kým boli deti malé, často sme na dovolenku chodili do Bulharska autom ... cez Rumunsko. Vždy sme si vraveli,že raz si to Rumunsko musíme pozrieť viac, lebo to málo, čo sme videli z auta, bolo prekrásne. Deti vyrástli a do Rumunska na poznávačky začala chodiť každá druhá cestovka. Rumunsko nie je v cestovateľských plánoch mojich kamošiek, túto cestu som si preto nechávala v zálohe, keď všetky kamošky budú mať iné plány, vyčerpanú dovolenku, alebo peňaženku:D Tá chvíľa nastala v septembri 2018 a zaplátala mi ju moja 'obľúbená' CK Adria.
      Začalo to sľubne, 5.9. o 23:00 prišiel na parkovisko pred Tesco traký menší autobusík, čo znamenalo, že nás nebude veľa (bolo nás okolo 25) a potešilo! Prišiel s otvoreným zadným kufrom, čo šokovalo, lebo čo sú to za šoféri??? No a sprievodkyni meškal vlak, takže nakoniec sme z Košíc odišli až 6.9. o 00:05. 5dňový výlet vyzeral od začiatku na 3 dni :)
      Po ceste pre zmenu veľmi príjemne prekvapila sprievodkyňa. Na každej zastávke vybehla prvá, zistila kde sú WC, vybavila kľúče. Také služby od sprievodcov som ešte nezažila. Spočítané, podtrhnuté, ráno som v Henedoare vystupovala s celkom príjemným pocitom, že tento rok si moooožnooo u mňa Adria polepší :D
Väzenie a mučiareň
Hunedoara - väzenie a mučiareň
Vnútorné nádvorie
Hunedoara - vnútorné nádvorie
30m hlboká studňa
Hunedoara - 30m hlboká studňa
Hradby a priekopy
Hunedoara - hradby a priekopy
      Hrad Hunedoara (alebo Korvínov hrad alebo Hunyadiho hrad), ma očaril na prvý pohľad. Hrad ako z filmu! Naozaj sa objavil v televíznych seriáloch (Ghost Adventurers, Most Haunted) i filmoch (Sestra, Dračie srdce 4: Bitka o srdce, Singh Is Blingh). Zjavne neočaril len mňa :) Pri prechádzani hradom neskôr mi veľmi pripomínal Křivoklát. Trojuholníkové nádvorie, kaplnka, gotické sály ... déja vu :) Na hrade si užijú všetci, čo radi prelezú všetko, čo vidia - hradby, veže, schody, tajné zákutia ...
Hunedoara - obranná veža Buzdugan
Hunedoara - zadná strana kaplnky
Hunedoara - netopiere
Hunedoara - netopiere, pripomienka väznenia Drakulu na hrade
Hunedoara - kaplnka
Hunedoara - Bethlenov palác
      Hunyadiho hrad bol založený v roku 1446 Jánošom Hunyadim(1387-1456). Po jeho smrti zdedil hrad jeho syn, Matej Korvín (1443 Kluž – 1490 Viedeň), u nás známy ako uhorský kráľ - dobrý kráľ Matyáš či Matej, z rozprávky o Troch grošoch.
Hunedoara - aj dvere ako na Křivokláte
Hunedoara - Rytierska sála
Hunedoara - galéria k veži Neboisa
      O hrade sa traduje niekoľko legiend. Jednou z nich je, že na hrade bol Matejom Korvínom väznený od r. 1462 po dobu 7 rokov Vlad III. - Drakula Tepeš (1431–1476/1477), kým sa nestal jeho spojencom v boji proti Turkom.
      Druhá legenda hovorí, ako Hunyadiovci získali svoje rodové meno Corvinus (lat. Corvus = Havran). Ján Hunyadi bol podľa tejto povesti nemanželským synom Žigmunda Luxemburgského. Jeho matka dostala od Žigmunda prsteň, ktorým sa mal syn preukázať. Prsteň ale odniesol havran! Našťastie sa ale našiel a Ján Hunyadi sa prsteňom naozaj Žigmundovi preukázal. Havran s prsteňom v zobáku je odvtedy symbolom Hunyadiovcov, i Mateja Krovína, pôvodne Matyáša Hunyadiho.
      Posledná povesť je povesť o studni na hrade. Podľa legendy ju vykopali traja tureckí väzni, ktorým bola sľúbená sloboda, ak vodu vykopú. Keď ale po 15tich rokoch vodu vykopali, slobodu nedostali. Na stenu studne vtedy vyryli nápis „máte vodu, ale nie dušu“. V skutočnosti je tam napísané „Ten, kto napisal tento nápis je Hasan, ktorý žije ako otrok neveriacich, v pevnosti pri kostole.“
Hunedoara - veža Neboisa
Hunedoara - tunel k veži Neboisa
Hunedoara - galéria k veži Neboisa
Hunedoara - vúravo Bethlenov palác, v strede Matiášová lóža
Hunedoara - arkády Bethlenovho paláca
       Po romantickej, rannej jeden a pol hodinovej prechádzke po hrade Hunedouara, nás čakala ešte dvojhodinová cesta autobusom do mesta Sibiu. Mesto bolo založené v roku 1190. Bolo centrom obchodu mezi Transylvániou a Valašskom. V 15. storočí boli okolo mesta postavené hradby so 40 vežami, ktoré 3x odolali tureckým nájazdom. V 19. storočí bola časť opevnenia zbúraná a boli postavené nové mestské brány.
Piata mica (Malé námestie)
Piata Mica (Malé námestie) a Radničná veža
Most klamárov
Most klamárov (Podul Minciunilor)
Hrdý národ ... aj na kanáloch :)
Tovarišský stĺp (Stalpul Calfelor)
      Sibiu je síce menšie mestečko, ale má rovno dve námestia v starom (hornom - lebo je na kopci) meste. Piata Mica (Malé námestie) a Piata Mare (Veľké námestie). My sme začali objavovanie Sibiu na Piata Mica pri Moste klamárov. Podľa legendy, ak na tomto moste niekto zaklame, most sa zrúti. Buď sú Rumuni naozaj pravdovravní, alebo si most dobre konštrukčne poistili, zatiaľ stojí :) V skutočnosti tu stál kedysi drevený most, tento liatinový bol vyrobený v r. 1859. Názov pravdepodovne dostal podľa toho, že sa v saskom prostredí nemecký názov Liegenbrücke(ležiaci most) skomolil na Lügenbrücke (most klamárov). Dnes domáci názov vysvetľujú niekoľkými legendami. Podľa prvej si tu mladí ľudia prisahali večnú lásku a dievčatá prisahali, že sú pannami. Ak sa po svadobnej noci zistilo, že klamali, hodili ich cez zábradlie mosta. Podľa druhej legendy v Sibiu študovalo na Vojenskej akadémii mnoho kadetov. Na moste sľubovali lásku dievčatám a potom na svoje sľuby zabudli. V ďalšej legende sa na Piata Mica konali pravidelne trhy a po príchode domov si niektorí kupujúci uvedomili, že sú podvedení. Vrátili sa na trh, vzali klamárskych obchodníkov a za povzbudzuovania davu ich hodili z mosta. Potom sa už obchodníci báli podvádzať miestnych obyvateľov.
      V Sibiu, ako centre obchodu, existovalo v 14.-15. storočí mnoho cechov a silná tradícia remeselníctva a tovarišstva. Vyučení tovariši museli na vandrovku s prísnymi pravidlami. Cesta musela trvať 3 roky, nesmeli sa priblížiť k domu na menej ako 50km, nesmeli ostať na jednom mieste viac ako 3 mesiace, museli nosiť kroj a klobúk ... Pri odchode na vandrovku nechávali na tovarišskom stĺpe niečo pre šťastie. Táto tradícia bola silná hlavne v Nemecku a Rakúsku. Po zániku cechov v 19. storočí tradícia tovarišských stĺpov zanikla, ale mladí ľudia sa rozhodli tradíciu v súčasnosti obnoviť a tak v r. 2004 pribudol aj v Sibiu zrekonštruovaný tovarišský stĺp pre budovou bývalej krčmy.
Dolné mesto
Schody do Horného mesta a luteránska Katedrála sv. Márie
Barbie auto
Štátna filharmónia
Ulička pod hradbami (Strada Cetatii)
Veža Olarilor, v pozadí Veža Dulgherilor
Jedna zo 40 veži hradieb - Veža Olarilor, v pozadí Veža Dulgherilor
Astra Park
Pravoslávna (ortodoxná) Katerdrála Najsvätejšej trojice
      Pod hradbami mesta sme dostali voľno. Ja som sa vybrala smerom na Astra park. Nie je to len zelený park plný sôch rumunských dejateľov, ale v rohu som objavila "herňu" pre dospelých. Asi pri 10-15 stoloch sedelo 50 - 80 dospelých chlapov, vekovo od 40 do 80, hrali karty, šachy, kocky a iné stolové hry... poobedňajšia pohoda. Prechádzala som priamo pomedzi nich a hanbila som sa ich vyfotiť, všetci sa pozerali. Ale bol to jedinečný pohodový pohľad!
      Moje kroky smerovali cez park ku pravoslávnej Katedrále Najsvätejšejej trojice z r. 1904. Je vybudovaná v tradičnom byzantskom slohu a kopíruje matku pravoslávnych chrámov Hagia Sofiu z Istanbulu. Chrám je dlhý 53,10 metrov a najvyššia veža dosahuje výšku 43 metrov. A je to proste pecka ... musela som si sadnúť a len tak nasávať atmosféru, obzerať maľby na stenách ...
      Na Piata Mare som si pozrela jezuitský Kostol najsvätejšej trojice z r. 1726-1733. Ružové stĺpy sú len namaľovaná imitácia a žiaden mramor, bola som mierne sklamaná. Ale aspoň to bol príjemný, tichý priestor na oddych, keďže vonku na Piata Mare prebiehali akcie, spievalo sa, boli tam davy ľudí. Motala som sa po Piata Mare, odfotila sochu Gheorgha Lazăra - transylvánskeho učiteľa a zakladateľa prvej rumunskej školy v Bukurešti r. 1818, studňu(Fântâna Falkenhayn) i Strabucks pre Danku a stále som mala čas. Vybrala som sa teda posedieť si do Národného Múzea Brukenthal.
Kostol najsvätejšej trojice
Gheorghe Lazăr
Gheorghe Lazăr na Piata Mare
Gheorghe Lazăr a Kostol najsvätejšej trojice na Piata Mare
       Národné múzeum Brukenthal je na Piata Mare, a okrem múzea histórie, umenia i súčasného umenia majú v tomto starobylom paláci malú príjemnú záhradu, kde môžete nakŕmiť mačky a posedieť si za 1 leu. Mala som asi 30 minút, múzeá som nestíhala, ale záhrada bolo krásna. A ako bonus ma nahnali pri východe na výstavu sôch a mali Michelangela!!! Samozrejme, kópie, ale pekná pripomienka Florencie ...
Národné múzeum Brukenthal
Národné múzeum Brukenthal - záhrada
Národné múzeum Brukenthal - záhrada a mačky
Národné múzeum Brukenthal - František Jozef I. a vzadu ... Michelangelove Deň a Noc z hrobky Mediciovcov vo Florencii
Národné múzeum Brukenthal
Národné múzeum Brukenthal - Michelangelo
Národné múzeum Brukenthal - Michelangelov Mojžiš
       Pri odchode sme si počkali, naši šoféri sa ďalej vyfarbovali. Už pri príchode do Sibiu nás vyložili inde ako mali a pri vyzdvihnutí nás nevedeli nájsť. Pat a Mat, na nervy v reálnom živote. Našťastie nás po 20 minútach našli, a za ďalšie 3 hodinky vyložili na hoteli v Brašove, kde sme spali. Večer s nami sprievodkyňa vybehla do obchodu oproti, ukázať nám klasické rumunské čokoládky, pivo, víno i koňak - čo sa proste oplatí kúpiť. Opäť nadštandartná služba, ktorá stojí za pochvalu. Všetko som nakúpila :) A potom som už spokojne spala do rána!