Mamka - Obúva túlavé topánky

ec2-52-205-218-160.compute-1.amazonaws.com

nájdete ma na:
mdupka.blogspot.sk

Benelux | Bulharsko | Česko | Dánsko | Francúzsko | Írsko | Jordánsko | Maďarsko | Maroko | Nemecko
Poľsko | Rakúsko | Rumunsko | Slovensko | Španielsko | Taliansko | Ukrajina | Veľká Británia
Časová súslednosť

Maroko ...
Marrakéš 2019

Marrakéš 2019 ...
18.-22.2.2019
Pondelok 18.2. | Utorok 19.2. | Streda 20.2. | Štvrtok 21.2. | Piatok 22.2.

Utorok 19.2. - cez Atlas do Ait Ben Haddou a Quarzazate

Výlet do Ait Ben Haddou a Quarzazate na utorok som kúpila dopredu cez Viator. Je ich tam veľa podobných, tento na rozdiel od iných sa naozaj dal kúpiť za ohlásenú sumu 45€ na osobu. Veľa, viem, ale nikto z nás by sa neodvážil v Maroku šoférovať (ha, ja ani v Španielsku a nikde inde :D), tak sme to brali ako povinnú turistickú daň, nech majú domáci z čoho žiť. Z Marrakéšu sa často chodí na výlety na Ouzoud vodopády či do údolí Atlasu. Tieto výlety sú ale spojené s kratším či dlhším tripom, čo sa nám v zime nechcelo. Lákal aj výlet do Essaouiry k moru, ale Danka si podľa obrázkov vybrala tento a bolo rozhodnuté. Veď nebudem sa hádať, že uvidím a prejdem Ait Ben Haddou, kde sa natáčali Hry o tróny i Gladiátor ... a okrem toho je to zapísané v svetovom dedičstve UNESCO !!!
Dedinka na úpätí Atlasu
Dedinka na úpätí Atlasu - má byť červená
Atlas - výhľad počas zastávky
Atlas - výhľad počas zastávky :)
Cesta - Tizi n'Tichka
Atlas z Col du Tichka
Zastávka - najvyšší bod Tizi n'Tichka
Zastávka - najvyšší bod cesty Tizi n'Tichka
      O 7:00 ráno, v tme, sme boli pri bráne LaKsour prví. Hneď sa k nám ale pridala drobná dievčina s obrovským batohom na chrbte, že či aj my ideme na 3dňový výlet do púšte ... :) Ja s kabelou, Danka len s foťákom, vyzerali sme tak :D Nasadli sme ale do jedného zberného mikrobusíku, ktorý nás odviezol dookola na Jemaa el Fna. Tam nás vyhodili, premiašali turistov už podľa trasy, postáli sme polhodinu vonku, posadili nás do ďalšieho mikrobusíku (už cca 12tich) a posunuli sme sa asi 100m a opäť stáli, akoby sme na niečo čakali. Po ďaších 20 minútach nás všetkých presadili do tretieho mikrobusíku, kde boli asi 3 ľudia ... no bolo asi 8:10, kým sme konečne vyrazili!!! Bola som na túto africkú presnosť a časovanie pripravená z internetu, ale tajne som dúfala, že nás to obíde ... a už som mala dosť. Čakala nás 4hodinová jazda cez Atlas, nemali sme času na rozdávanie ....
Col du Tichka, 2260mnm, tabuľa
      V mikrobuse sme skoro zistili, že z troch ranných šoférov sme vyhrali toho najhoršieho. Nevedel anglicky, francúzsky len mrmlal, nekomunikoval. Míňal v Atlase všetky nádherné výľady, pri ktorých stáli desiatky takých mikrobusíkov, zastal na takom kde nebolo nič, ani WC ... Nepovedal čas zastávky, kde sme, nič. Šli sme legendárnou cestou Tizi n'Tichka, najvyššie položenou horskou cestou v severnej Afrike z r. 1936, ktorá na najvyššom bode Col du Tichka dosahuje 2260mnm. Kým sme zastali po 4h v Ait Ben Haddou, boli sme spojená partia proti šoférovi. Keď sme sa v Ait Ben Haddou 10 minút tmolili pri buse a nevedeli, čo ďalej, rozhodli sme sa najesť. Všetci. Ani sme neboli tak hladní, ako premrznutí, keďže náš výnimočný šofér celú cestu cez zasnežený Atlas otváral okná. Obed (menu za 11€, zeleninová polievka, my kuskus, Danka pizza, ovocie) vyzeral krásne ... ale nestál za nič. Polievka aspoň zahriala, ale kuskus bol absolútne neochutený. Jedine hrozienka mali chuť :) Myslela som na to , že cez viator obed ponúkajú ako doplnkovú službu za 15€, ušetrila som 3x4=12€ a radím, ak tam pôjdete, ak nemusíte nejedzte tam, vezmite si radšej lepeňák :) ... alebo keď už, niečo malé a lacné na zasýtenie, dobré jedlo nečakajte. Dankina pizza bola rovnako nanič. No rozmaznaní sú, kašlú na to, veď hladní turisti po prechode Atlasu zjedia hocičo ...
Kuskus v Ait Ben Haddou
"Výborný" Kuskus v Ait Ben Haddou
Ait Ben Haddou
       Po obede si nás našťastie vyzdvihol ukecaný domáci sprievodca a všetko odvtedy bolo super. Ait Ben Haddou je pôvodná hlinená opevnená dedina (ksar arabsky, alebo aj kasbah = cettrálna časť citadely) zo 17. storočia. Od r. 1987 patrí do svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Bol poslednou zastávkou, miestom oddychu a načerpania síl, pre obchodné karavány na ceste z púšte do Marrakéša, pred prechodom Atlasu. Obydlia sú doteraz hlinené, nemajú dlhú životnosť. Na prízemí obydlí sa ustajňoval dobytok, na prvom poschodí bola kuchyňa, vyššie spálne. V centrálnej časti dedinky, na vrchu kopca za hradbami, boli záhrady. Tu sa schovávali ženy a deti v čase nájazdov. Z pôvodných obyvateľov tu doteraz žije cca 10 rodín, ktoré sa živia turizmom. V starom Ait Ben Haddou už ale bývajú len niektorí, mladí sa sťahujú do nového Ait Ben Haddou za riekou, ako aj náš sprievodca. Pôvodnými obyvateľmi v Ait Ben Haddou, ale aj v celom Atlase a Marrakéši, sú Berberi. Vyzerajú ako Indovia či Španieli. Teda nie černosi, ako by každý čakal, keďže sme v Afrike.
Ait Ben Haddou - natočené filmy
Ait Ben Haddou - mini tajiniky
Ait Ben Haddou - prvá gladiátorova aréna :)
Ait Ben Haddou - tu stála prvá gladiátorova aréna :)
Berberská abeceda, Gladiátor a Hry o tróny
Berberské obrázky
Berberské zámky
Berberské zámky - každý výstupok na kľúči znamenal jedného člena rodiny
Nádherné berberské koberce
Ait Ben Haddou
       Boli sme pod Atlasom a napriek slnku bolo chladno, len do 15 stupňov. Kým sme ale vyšlapali na vrchol Ait Ben Haddou, zohriali sme sa a odhodili kabáty a vetrovky. Bolo to veľmi pekné ... Až na ten prechod cez rieku po africkom mostíku, kde moja nulová rovnováha spôsobila zápchu :D Ale nespadla som!
Pohľad z citadely dole
Niekto tam lezie ...
Starý a nový Ait Ben Haddou
Nádherné berberské koberce
Krajina ako púšť, lom a dúha v jednom ...
Za hradbami na kopci
Celkom hore
Nový Ait Ben Haddou
Pohľad dozadu  - iná dedinka
Pohľad dozadu - iná dedinka
... a v diaľke Atlas
Paramídky na Ait Ben Haddou
Ait Ben Haddou
       Pozerala som Hry o tróny, takže ma Ait Ben Haddou zaujal aj ako Yunkai z 3. série seriálu. Tu Emila Clarke ako Daenerys Targaryen zháňa spojencov a stavia armádu, aby mohla získať železný trón. Yunkai je mesto otrokov. Vládnu mu Múdri páni a tí chcú Daenerys podplatiť zlatom, aby Yunkai vynechala a išla ďalej. Vodca armády Druhí synovia Daario Naharis ale zradí vlastných a otvorí Daenerys brány Yunkai. Tá oslobodí otrokov a tí ju nazvú svojou matkou. Veľkolepá brána do Yunkai bola len rekvizita a už je odstránená, napriek tomu Yunkai existuje a je rovnako charizmatické ako to vo filme .... Dlhý zoznam tu natáčaných filmov odráža malebnosť a atraktívnosť dedinky. Výnimočné a nádherné miesto, kde som objavila, že Afrika je červená ...
Starý a nový Ait Ben Haddou
Berberské
Berberské "tajné" písmo a maľby - zobrazia sa nad ohňom
Do nového Ait Ben Haddou našťastie po moste
Potôčik pri moste
Quarzazate - filmové štúdia Atlas
K vstupu ...
       Pri odchode z Ait Ben Haddou sme každý zaplatili sprievodcovi po cca 3€ (30 Dhs) a on na oplátku pomohol jednej našej turistke, ktorá mala o 8:30 vlak z Marrakéša a musela ho stihnúť. Nás čakalo ešte Quarzazate, to by isto nestihla, ale vybavil jej iný autobusík, ktorý sa už vracal. Mala šťastie, lebo náš šofér by na ňu len čumel jak teľa na nové vráta.
K vstupu vedie ...
K vstupu vás dovedie film :)
       Čo uvidíme v Quarzazate som sama nevedela. V popise výletu pred nákupom bola citadela v Quarzazate, nejaké letné sídlo Marrakéšskeho sultána. V pokynoch po zaplatení boli filmové štúdia ... bolo to prekvapko a boli to tie štúdiá. Vzhľadom naDanku to bolo asi aj lepšie, hlinených domov bolo dosť. Štúdiá ju zaujali a doslova sa bavila! Aj my. Bole teplo, a rôznorodé prostredia - čínske i egyptské chrámy, stĺporadia, sfingy, indiánska dedinka i stredoveký hrad, veznica z Prison Break ... všetky kulisy s viditeľnou konštrukciou boli zaujímavé.
       Na prehliadku sme mali len 45 minút. Dalo sa tam zablúdiť a určite sme nevideli všetko :) Lístky stáli myslím 80Dhs a dali sa kúpiť väčšie s niečim naviac z Hrov o tróny. Ani sme nevedeli, čo by to bolo, ani sme nemali čas.
Hrad v diaľke ...
Sfinga
Dankin autobus :)
Indiánska dedinka
Stĺporadia
Ďalši egyptský chrám
Vo vnútri to už vyzeralo daoť rozpadnuto
A ďalší egyptský ...
Španielska dedinka
Rímska vila
Steny ako z lepenky :)
Staroveké obydlie
       Cestou späť som si všímala červenú krajinu, africké farmy ako z filmov (vpredu dve veže ako do hradu, vzadu za červenými plantážami hacienda a nejaký hospodársky domček), samoty pri cestách s predajom hrncov na tajine a inou keramikou. Zastavili sme sa aj v ženskej dielni na výrobu arganového oleja a napriek vysokej cene (8€ za 40 ml) som si jeden kúpila. Nezjednávala som, ešte som sa neodvážila :D Do Marrakéša sme došli o pol jedenástej, keď náš úžasný šofér po ceste takmer spôsobil haváriu - obiehal a nedal prednosť v protismere, našťastie to protiidúci ustál a neskončil na zráze ... Potom nám šofér robil pol hodiny okružnú jazdu po Marrakéši, zjavne nevedel vyložiť turistov v správnom hoteli (až mu zapli vlastnú navigáciu na telefóne), ale ani s nami ostatnými nevedel trafiť na Jemaa el Fna. Fakt sme si vydýchli, keď sme vystúpili .... Najedli sme sa v street foode pri bráne Bab LaKsour. Za 3€ sme dostali úžasné tacos s hranolkami, hamburger bol asi za 3,2€, a ja veru fantastickú kávu, akú som v živote nepila ... po nevydarenom obedovom kuskuse sme boli príjemne prekvapení a spokojní!!!
Samoty pri ceste
Červená zem ... stavebná hlina
Ženská dielňa na výrobu arganového oleja
Street food večera
       Prvá noc síce bola chladnejšia, ale počasie sa zmenilo (cítili sme to teplotou aj zápachom z kanála na izbe - ale len tento jeden večer, potom sa už počasie ustálilo a nič nesmrdelo), druhú noc bolo aj teplejšie a nevadilo, že máme pôvodné okná - len s okenicami bez skiel :) Spali sme ako zabití hádam aj do desatej .... nemali sme sa kam ponáhľať na pláne bol "len" Marrakéš :)