Mamka - Obúva túlavé topánky

ec2-34-228-7-237.compute-1.amazonaws.com

nájdete ma na:
mdupka.blogspot.sk

Benelux | Bulharsko | Česko | Dánsko | Francúzsko | Írsko | Jordánsko | Maďarsko | Maroko | Nemecko
Poľsko | Rakúsko | Rumunsko | Slovensko | Španielsko | Taliansko | Ukrajina | Veľká Británia
Časová súslednosť

Benelux ...
Amsterdam 2016 | Amsterdam a Brugy 2018 | Amsterdam 2019

Amsterdam 2019 ...
3. - 5.5.2019
Piatok 3.5. | Sobota 4.5. | Nedeľa 5.5.

Piatok 3.5. - opäť raz prechádzka rozprávkovým Amsterdamom

Za štyri roky tretí krát v Amsterdame - tak to vyzerá, keď vás mesto očarí :) Tento výlet som naplánovala takmer pred rokom, v júni 2018, keď som očarená Keukenhofom z apríla 2018, nutne tú krásu musela ukázať sestre!
      Moja sestra je učiteľka, dovolenky cez školský rok nehrozia, cestu sme teda plánovali s dôrazom na šetrenie času, nie financií. Letenky sme mali kúpené priamo z Košíc do Amsterdamu, cez Varšavu (poľské LOT airlines). Spiatočná letenka okolo 200€. Z Košíc sme odlietali v piatok ráno o 5:40, o 9:40 sme mali byť v Amsterdame. Kamoška má v Amsterdame dcéru, lieta takto často. Pripravovala ma na to, že let do Amsterdamu býva v pohode, problémy s meškaním (hlavne lietadla z Amsterdamu do Varšavy) sú väčšinou cestou naspäť. Keď sme išli my, bol to výnimočný let, meškalo nám hneď lietadlo z Varšavy do Amsterdamu a namiesto o 9:40 sme prileteli o 11:00. Nič strašné, pokiaľ je všetok program v mojej réžii ...
       Hneď po prílete sme riešili vlak do Amsterdamu. Je to najlacnejšia varianta dopraviť sa z letiska Amsterdam Schiphol do centra Amsterdamu. V Amsterdame všetky lístky do múzeí, atrakcií a aj na vlak sú pri on-line predaji o 1-2€ lacnejšie. Lístky sme teda mali kúpené (platia jeden deň, na hociktorý vlak) za 4,5€ dopredu (v automatoch stáli 5,5€), ale kód vytlačený na papieri sme nikde pri vstupe na vlakovú stanicu nevedeli načítať ... Amsterdančania väčšinou cestujú s predplatenými kartami a každý tam pípal a my nič ... Opýtala som sa dvoch ľudí, jednou bola obsluha pri vlaku v žltej veste, či to máme niekde načítať, obe povedali že tento lístok nie. Tak sme neštikli a šli. Revízor neprišiel, nemáme potvrdené že je to ok, ale pri východe na hlavnej vlakovej stanici Amsterdam Centraal sme museli lístok na turnikete priložiť a tam nám to píplo a pustilo nás von. Takže asi to bolo ok. O pol jednej sme zložili kufre v našom ubytku, 5 minút peši od hlavnej stanice a vyrazili ...
Domy pri Damrak kanáli
Kostol Pána v podkroví - návštevná sála
Kostol Pána v podkroví - návštevná sála, kde Hartman vítal hostí
Kostol Pána v podkroví - denná izba a v noci spálňa
Kostol Pána v podkroví - denná izba a v noci spálňa Hartmanovcov
      Kostol Pána v podkroví (Ons' Lieve Heer op Solder) je jeden z tajných katolíckych kostolov v Amsterdame. V susedstve Oude Kerku, v dome pri kanáli zo 17. storočia, je na časti 3-5 poschodia vybratá podlaha a vytvorený krásny ružový kostolík. Jan Hartman, úspešný obchodník s látkami a vyberač dane za víno, si v r. 1661 kúpil veľký dom. Ako oddaný katolík, v čase zákazu katolíckych kostolov, vytvoril v svojom dome kostol, kde sa od v r. 1662 - 1887 pravidelne slúžili omše. Kostol mal svojho vlastného farára a aj ten dostal od Hartmana ubytovanie, na tú dobu luxusné. Do kostola sa chodilo po schodoch okolo bežných izieb. V dolnej časti domu Hartman s rodinou (mal 5 detí) býval.
Kostol Pána v podkroví
Kostol Pána v podkroví - výhľad
Kostol Pána v podkroví - výhľad na Oudezijds Voorburgwal
Kostol Pána v podkroví - izba pre farára
Kostol Pána v podkroví - izba pre farára v zadnej časti domu
Kostol Pána v podkroví - huchyňa zo 17. storočia
Kostol Pána v podkroví - maketa domu
>Kanál pri Oude Kerku
Kanál pri Oude Kerku
      Maketa Kostola je príkladom toho, aké sú amsterdamské domy neprehľadné, nepravidelné bludiská. Treba prejsť niekoľko takých domov, aby človek pochopil, ako sa mohla Anna Franková skrývať v dome, ako mohli v domoch skrývať celé kostoly. Ono to v prípade kostolov doslovné skrývanie nebolo. Po osamostatnení Holandska koncom 16. storočia (protišpanielsky odboj sa spojil s protikatolíckym hnutím 1566-1609 a vyústil do buržoáznej revolúcie 1648) bol proste odpor k náboženstvu predošlých vládcov, ku katolicizmu. V inak veľmi nábožensky tolerantnej krajine bol katoliciozmus zakázaný. Katolícke kostoly boli tajné, ale vtedajšia moc o nich väčšinou vedela a ticho ich tolerovala.
Moja sestra v Amsterdame
Amsterdam - kanál, vľavo Oude Kerk, vzadu Kostl sv. Mikuláša
Kanál a sestrička :)
Kanál a moja sestrička :)
Kanál a ja :)
Budhistický chrám - He Hua Temple
       Prešli sme štvrťou Červených lucerien s predajnými dievčatami vo výkladoch (potvrdil sa mi fakt, že doobeda vo výkladoch viac vidno, lebo večer už dievčatá pracujú) a v Čínskej štvrti sme nakukli do budhistického chrámu He Hua Tempel. Oproti chrámu sme si dali pizzový rožok - išli sme v šľapajách mojej prechádzky s Dankou pred 3 rokmi :) Oddýchnuté a posilnené sme cez Rembrantovo námestie zamierili k vychýreným Siedmym mostom (zhora ale to prekrytie nevidno, len z lode :( ) a úspešne sme našli Van Loon múzeum, kam som chcela ísť už minulý rok, ale nestihla som ...
Domy na brehu rieky Amstel
Rembrantova Nočná hliadka na Rembrantovom námestí (Rembrantplein)
Rembrantova Nočná hliadka na Rembrantovom námestí (Rembrantplein) - zjavne je Rembrant vynovený :)
Sedem mostov - nevidno ich, ale sú tam :)
Sedem mostov - nevidno ich, ale sú tam :) Roh Herengracht a Reguliersgracht
       Múzeum Van Loon je v bohatom dome na Keizersgracht 672. Dom postavil architekt Adriaen Dortsman r. 1672. Jeho prvým obyvateľom bol maliar Ferdinand Bol, žiak Rembrandta.
Van Loon Múzeum na Keizersgracht
Reprezentatívna izba vpravo po vstupe
Jedáleň vľavo od vstupu
Červená pánska izba pri schodisku
Červená pánska izba
Schodisko
       Meno Van Loon nesie múzeum po svojich posledných obyvateľoch, bohatej rodine Van Loon. V roku 1602 bol Willem van Loon zakladajúcim členom holandskej Východoindickej spoločnosti V.O.C. a jeho vnuk bol prvým Van Loonom, ktorý sa stal primátorom Amsterdamu. V 19. storočí dostali aj šľachtický titul. Dom - súčasné múzeum - kúpil r. 1884 Hendrik van Loon svojmu synovi Willemovi Hendrikovi a jeho manželke Thore ako svadobný dar. Willem a Thora tu bývali so svojimi dvoma deťmi a zamestnancami. Willem Hendrik viedol banku Van Loon & Co. Thora bola reprezentatívnou dvornou dámou kráľovny Wilhelminy v Amsterdame. Interiér domu zostal z veľkej časti nedotknutý počas posledných storočí a evokuje nádheru zlatého veku.
Japonská izba s východom do záhrady
Kuchyňa ako z Downton Abbey - v prízemí
Kuchyňa ako z Downtown Abbey - v prízemí
Schodisko na poschodie
Hosťovská izba
Hosťovská izba na poschodí - izba Drakenstein
Hosťovská izba - Izba s ovcami
Druhá hosťovská izba na poschodí - izba s ovcami (vraj boli vo výzdobe, teraz som tam ovce nenašla)
      Izba Drakenstein pôsobila tajomne, akoby zahmlene, mala zvláštne čaro. Doskové obrazy na stenách vyobrazujú zámok Drakenstein a jeho okolie a vytvárajú scénu dookola celej izby. Získal ich Mauritz van Loon r. 1960. Dnes je zámok Drakenstein súkromnou rezidenciou kráľovnej Beatrix, do ktorej sa uchýlila po svojej abdikácii r. 2013.
Deti - chodba na poschodí
Maľované sochy - chodba na poschodí
Detská izba na poschodí - izba s vtákmi
Spálňa na poschodí
Spálňa na poschodí - vpravo od postele tajné dbere pre služobníctvo
Spálňa na poschodí - honosný krb
Spálňa na poschodí - fejkové dvere symetricky umiestnené oproti krbu
Maketka domu na stračej nôžke
      Pri výstupe z lietadla som neverila, že celý dnešný program stihneme. Ono to nevadilo, lístky sme mali do Pána v podkroví, Van Loon a Rembrantovho domu a všetky boli časovo neobmedzené, t.j. mohli by sme tam ísť aj v nedeľu. Po východe z Van Loon to ale začalo vyzerať nádejne. Bolo pol piatej a pred Rembrantovým domom sme ešte stihli posedieť pri kávičke v útulnom Café Langereis pri Modrom moste, na ktorý mám také veselé spomienky s Dankou ... Prostredie stále útulné nesklamalo, ale pre kávu si chodte k baru, priamo neobsluhujú.
Van Loon - záhrada domu
Van Loon - záhrada domu - prvé amsterdamské tulipány
      Rembrantov dom je od Modrého mosta a Národnej opery za rohom, za trhom na Waterlooplain. Na trhy sme nemali čas, ale páčili sa nám, v nedeľu sme si naplánovali návrat ...
Modrý most a rieka Amstel
Rembrantov dom a ja - hm, nepáčila sa mi fotka :D
Rembrantov dom - kuchyňa
Rembrantov dom - kuchyňa a posteľ pre kuchárku
       V tomto dome Rembrant naozaj v rokoch 1639-1658 žil a pracoval. Ako jeden z mála maliarov bol za svojho života bohatý, dokonca sa aj výhodne r. 1633 oženil. Z lásky a s venom 40 tisíc zlatých! Milovaná manželka a jeho múza, Saskia, mu ale v r. 1642, v roku keď dokončil Nočnú hliadku, zomrela na tuberkulózu. Bol to zlomový rok pre Rembranta. Naďalej viedol nákladný život, všetko čo zarobil míňal na rozsiahle zbierky antických sôch, mincí, koralov a iných artefaktov, až nakoniec v r. 1657 prišiel v dražbe o dom i peniaze. Kým Saskia má súkromný hrob v Oudekerku, Rembrant bol v r. 1669 pochovaný v hromadnom hrobe pre chudobných vo Westerkerku.
Vstupná hala s obrazmi na predaj
Vstupná hala s obrazmi na predaj (v čase života Rembranta, teraz sú tu kópie)
Hosťovská pri vstupe pre nočné návštevy
Ateliér - pri každom okne jeden študent :)
Pred Rembrantovým domom
Lepšia fotka - ale zavreli mi červené okenice :D
Amsterdamské domy - háky na sťahovanie nábytku
       Celý piatkový program sme napriek meškaniu lietadla stihli. Večer sme mali pocit, že sme v Amsterdame už tri dni ... a v pohode sme si vychutnali obrovskú vaflu s jahodami a šľahačkou ... Žmurkali z každého druhého výkladu, nedalo sa odolať :)
Amsterdam - policajti na koňoch
Stephen West už mal zatvorené, našťastie :)
Moja vafla s jahodami a šľahačkou
Moja 12€ vafla s jahodami a šľahačkou
       Večer sa dosť ochladilo, a ani sme už nič neriešili, veď sme vstávali o 4:00, bolo načase zaliezť do našej izbietky na stračej nôžke a poriadne si oddýchnuť, aby sme zajtra v Keukenhofe vládali :)
Kráľovský palác - Radnica a Amsterdamské dievča ...
Naše ubytko - okná na prvom poschodí :)
Naše ubytko - vstup - len pre chudých !!! :D
Naše ubytko - schody
Naše ubytko - schody do izby