Mamka - Obúva túlavé topánky

ec2-44-200-74-73.compute-1.amazonaws.com

nájdete ma na:
mdupka.blogspot.sk

Benelux | Bulharsko | Česko | Dánsko | Francúzsko | Írsko | Jordánsko | Maďarsko | Maroko | Nemecko
Poľsko | Rakúsko | Rumunsko | Slovensko | Španielsko | Taliansko | Ukrajina | Veľká Británia
Časová súslednosť

Francúzsko ...
Paríž 2010 | Paríž 2014 | Azúrové pobrežie 2019

Azúrové pobrežie 2019 ...
21. - 28.8.2019
Streda 21.8. | Štvrtok 22.8. | Piatok 23.8. | Sobota 24.8. | Nedeľa 25.8. | Pondelok 26.8. | Utorok 27.8. | Streda 28.8.

Štvrtok 22.8. - Monako

Prvý deň na Azúrovom pobreží sme chceli celý preležať na pláži, ale hlásili zamračené :( Výhodou individuálnej dovolenky je možnosť zmeny programu kedykoľvek, podľa chuti a počasia. Plánovaný piatkový výlet do Monaka sme si preložili na štvrtok a problém bol vyriešený.
       Do Monaka sme sa vybrali nízkonákladovo, autobusom č. 100 z Old Port de Nice za 1,5€ (tam sme sa dostali MHD autobusom č. 7). Trochu bol problém nájsť zastávku, lebo celý Old Port je v rekonštrukcii, ale podarilo sa. Cesta trvala 40 minút a prezrieť si rozprávkové skalnaté azúrové pobrežie počas takejto, priam vyhliadkovej jazdy, len odporúčam. Vlakom by to bolo síce len za 20 minút, ale za 4€ a bez výhľadov ... Z ubytovania sme vyrazili okolo ôsmej, v Monaku pri palácovom vŕšku a trhu Condamine (zastávka Place de Armes) sme vystúpili o pol desiatej. A čakal nás prvý problém, ako sa dostať na ten vrch, čo máme nad hlavami??? Hneď pri zastávke bol výťah, ale ten šiel len dolu. Povozili sme sa ním a vrátili. Chvíľu sme sa motali vľavo - vpravo a po dobrých 10-15 minútach sme objavili cestu na vŕšok. Treba proste ísť ďalej v smere jazdy autobusu, nevojsť do tunela, kam idú autá (ostatne vstup peším je tam zakázaný) a trošku ďalej už chodník dôjde ku križovatke a ceste pred trhom Condamine a chodníček doprava pred križovatkou vedie hore na vŕšok, ku kniežaciemu palácu v Monaku.
      Monako nás takto hneď pri privítaní prefliaskalo a pochopili sme, že hoci sme v druhom najmenšom štáte na svete (najmenší je Vatikán) s rozlohou 2 km2, chodiť podľa 2D mapy po meste , ktoré je 3D, to si treba odžiť a nučiť sa :) Inak Monako nie je v EU, t.j. Google mapy som nemohla spustiť online, ale klasicky nesklamalo a pomohlo Visit a City. V priebehu dňa sme ešte zistili, že verejné výťahy sú základ a bez nich sa nedá ... Netreba sa báť do nich vstúpiť.
Chodník na palácový vŕšok
Prvý pohľad na Monako z chodníka
Prvý pohľad na nový prístrav (Port Hercule) z chodníka
Rainier III. pred vchodom na Palácové námestie
Palácové námestie
Palác princa z Monaka - Kniežací palác
      Napriek blúdeniu sme na takmer prázdne Palácové námestie došli o trištvrte na desať a kým nám otvorili Kniežací palác o 10:00, pofotili sme sa so starým prístavom (Port de Fontvieille) z vyhliadky pri paláci.
      Kniežací palác v Monaku je súkromnou rezidenciou monackého kniežaťa, ktorým je od r. 2005 Albert II. , syn slávneho Rainiera III. a jeho manželky - americkej herečky Grace Kelly. V paláci sa nesmie fotiť, nejaké fotky ale sú na priloženej linke. Palác je príjemný, malý, skôr domácky útulný ako veľkolepý. V takmer každej miestnosti vás víta na obrazovke Grace Kelly. Herečka - kňažná sama natočila sprievodcu po paláci a tak tam sprevádza doteraz ... stačí privrieť oči a ste na súkromnej návšteve u Grace :)
       Lístky sme mali kúpené dopredu a to kombinované Kniežací palác + Zbierka kniežacích vozidiel. Stálo to 14€ dospelý, 7€ študent. Teraz kombinované lístky v ponuke nevidím, ale palác je zavretý (január 2020), tak možno sa to časom vráti ...
Vyhliadka na starý prístav (Port de Fontvieille) pri kniežacom paláci
      Po prehliadke paláca sme zamierili do starého mesta, do Monackej katedrály. V katedrále je pochovaných veľa vládcov a ľudí z rodu Grimaldiovcov, vrátane Grace Kellyovej a Rainiera III., ktorý zomrel v roku 2005. Do katedrály je vstup zdarma, ale je povolený len so zahalenými ramenami a kolenami, takže Danku v šortkách a tričku na ramienka nepustili ...
Budova súdu (Palais de Justice) pred katedrálou
Monacká katedrála - oblúk za hl. oltárom s hrobkami Grimaldiovcov
Monacká katedrála - oblúk za hl. oltárom
Monacká katedrála - pohľad spoza hl. oltára ku vchodu
Monacká katedrála - bočná loď
Monacká katedrála - bočná loď, priamo predo mnou hrobka Grace Kelly a z ňou Rainiera III.
Monacká katedrála - hrobka kňažnej Grace
Monacká katedrála - hrobka Rainiera III.
Monacká katedrála - stĺpy a okná
Monacká katedrála - hlavný oltár
Monacká katedrála - organ nad hl. vstupom
Monako - v uličkách starého mesta
Plné palácové námestie - pred výmenou stráží o 12:00
Stráž čaká na výmenu v pohybe :)
Nový prístav (Hercule Port)
      Prehliadka paláca aj katedrály nám trvala tak 1,5h. Po návrate nás čakalo plné Palácové námestie, všetci čakali na výmenu stráží o 12:00. My sme sa zabavili sledovaním pochodujúcej stráže, ktorá sa na rozdiel od nás otáča pri čelom-vzad v kroku a na zadnej nohe!!! Doteraz som ani len netušila, že to ide aj inak, ako našim klasickým spôsobom pri pozore :D Na výmenu sme ale nepočkali. Pofotili sme nový prístav (Hercule Port) z druhej vyhliadky na námestí a zamierili chodníčkom dole z Palácového vŕšku, pohľadať spomínanú Zbierku kniežacích áut. Teraz sa nám hodil výťah, ktorý sme otestovali po príchode do Monaka :) Zviezli sme sa ním dole, vystúpili na viacfarebnej podzemnej chodbe, ktorá nás doviedla do nákupného centra a tam sme našli smerovky k zbierke. Von z nákupného centra na druhej strane a eskalátormi na vyššie poschodie. Labyrint :) Je na prvom poschodí tohto nákupného centra, ale smerom k starému prístavu.
Socha Apotheosa Monaca, pri vyhliadke na nový prístav
Socha Francesco Grimaldi di Monaco
Socha Francesco Grimaldi di Monaco - zakladateľa rodu Grimaldiovcov
Podzemná chodba od výťahu do nákupného centra
Zbierka kniežacích áut
Zopár formuliek :D
Formulka Danka
      Počasie bolo podľa predpovede - zamračené, ale neskutočne dusno. Klimatizácia v Zbierke kniežacích áut výborne osviežila. Rainier III. bol veľký fanúšik áut. Od r. 1950 zbieral športové autá i formuly. V r. 1993 svoju zbierku spolu s vozovým parkom kniežacej rodiny sprístupnil verejnosti. A hoci ja rozoznávam autá primárne podľa farieb :D, toto sa mi páčilo!!!
Chcete črvené ferrari?
... alebo niečo viac terénne?
Hm ... Lamborghini
Môj Citrónik - Citroen C3, 1921
Autá ... 1928 a neskôr
Autá 1938 a neskôr
      Najviac ma zaujali rodinné kniežacie autá, keď pri aute bola fotka z historickej udalosti rodiny v aute i s dátumom, kedy to bolo ...
a opäť autá ...
Isetta - BMW 300, 1960
Priesvitné auto :O
Chrysler Imperial - prišla ním r. 1956 Grace Kelly do Monaka
Kompresia Ferrari 1987, 75x46x56cm
Kompresia Ferrari 1988, 67x60x58cm
Starý prístav (Port de Fontvieille)
Palácový vŕšok
      Po prehliadke áut sme si už naozaj zaslúžili obed! Vybavili sme to v McDonalde v nákupnom stredisku. Prvýkrát v živote mi McDonald chutil - asi mi doteraz chýbal ten nádherný výhľad na starý prístav Monaka!
Ešte obzrieme suveníry a ideme na obed
Reklama na McDonald
Trh Condamine
      Posilnené, oddýchnuté sme sa vybrali smerom k novému prístavu. Bolo trištvrte na jednu a vyjasnilo sa, zamračený deň sa skončil. Nastala horúčava a úmorné chodenie po slnku ... Ešte do prístavu sa to dalo zvládnuť. Od prístavu už ale Danka (s plavkami v ruksaku) netočila o inom, len o pláži.
Cesta do prístavu - výhľad na Palácový vŕšok
Cesta do prístavu - historický kolotoč
Nový prístav (Hercule Port) a Palácový vŕšok
      Pláž je ale až za kasínom a najskôr sme sa museli dostať k nemu. Kasíno Mote Carlo. Ak Monako je mestský štát, t.j. aj mesto aj štát, Monte Carlo je jednou z jeho 4 územných častí. A opäť je na kopci a my sme boli v prístave o poschodie nižšie ... a pred nami len tunel :D Poučená z rána, verila som vo výťah v tuneli a fakt sa to želanie vyplnilo :D Výťahom sme sa vyviezli za kasíno, obišli ľuďmi obliehané kasíno a takmer poklusom ma Danka hnala cez Japonské záhrady (vstup zdarma) na pláž Larvotto.
Kasíno Mote Carlo
Záhrady pred kasínom
Moderné budovy pred kasínom
360stupňová zákruta z Grand Prix Monako
Kasíno Monte Carlo od 360stupňovej zákruty
      Na pláži sme boli asi 2 hodinky, od druhej do štvrtej. Cestou späť už na autobus do Nice som pod prísľubom ľadovej kávy v Starbuckse dostala 5 minút na pofotenie Promenády šampiónov s odtlačkami nôh slávnych futbalistov. Po autách opäť niečo pre chlapov :)
Promenáda Šampiónov - Maradona
Promenáda Šampiónov - Platini
Promenáda Šampiónov - Pavel Nedvěd
Promenáda Šampiónov - Zinedine Zidane
Promenáda Šampiónov - Zapata
Promenáda Šampiónov - Ronaldinho
Promenáda Šampiónov - Pelé
Promenáda Šampiónov - Zlatan Ibrahmovč - ten má lode :D
      Starbucks ma ale v Monaku sklamal ... nemali karamelové frappé!!! Dali mi len obyčajnú ľadovú kávu :( A že aká luxusná destinácia :D Trapasáci!
Promenáda Šampiónov - Antonín Panenka
Japonské záhrady v Monaku a moja modelka
Ešte raz 360stupňová zákruta z Grand Prix Monako
      Kde je zastávka autobusov č.100 pred kasínom sme netušili, ale prešli sme celé záhrady a pred cestou sme ho zbadali, čakal na zelenú ... a našťastie bola zastávka za semafórom, takže sme rovno mohli nasadnúť! Bolo štvrť na šesť, autobus bol plný a niekde po ceste ani nezastavoval, bezradní turisti ostávali na zastávkach. Mali sme šťastie, my sme dokonca sedeli. Náročný deň bol za nami ... Monako som pokorila :D