Mamka - Obúva túlavé topánky

ec2-3-235-42-157.compute-1.amazonaws.com

nájdete ma na:
mdupka.blogspot.sk

Benelux | Bulharsko | Česko | Dánsko | Francúzsko | Írsko | Jordánsko | Maďarsko | Maroko | Nemecko
Poľsko | Rakúsko | Rumunsko | Slovensko | Španielsko | Taliansko | Ukrajina | Veľká Británia
Časová súslednosť

Francúzsko ...
Paríž 2010 | Paríž 2014 | Azúrové pobrežie 2019

Azúrové pobrežie 2019 ...
21. - 28.8.2019
Streda 21.8. | Štvrtok 22.8. | Piatok 23.8. | Sobota 24.8. | Nedeľa 25.8. | Pondelok 26.8. | Utorok 27.8. | Streda 28.8.

Sobota 24.8. - Grasse a Cannes

Po piatkovom oddychovom dni som na sobotu naplánovala ráno pláž a poobede náročnejší výlet do dvoch miest, Grasse a Cannes. Na pláži sme ležali už o deviatej. Vybehla som ešte pofotiť Negresco. Ležali sme asi 5 min chôdze od neho a ráno nebol v protisvetle. Ráno na promenáde ľudia behali, korčuľovali sa, prechádzali sa. Dokonalá letná pohodička. Na pláži som sa potom zabávala pozorovaním pristávajúcich lietadiel.
Pláž v Nice - pohľad k letisku
Pláž v Nice
      Do Grasse sme vyrazili o 14:10 autobusom č.500 z našej zastávky Gambetta Promenade a za 1,5€ a necelých 1,5h sme vystúpili v Grasse na autobusovej stanici. Bol to pre mňa šok, čakala som konečnú zastávku na vlakovej stanici! Dobrodružstvo začalo, a takýto maxi-dobrodružný bol celý náš pobyt v Grasse :)
Grasse - vchádzame do historického centra
Grasse - farebné domčekya
      Takmer nikdy nevyužívam turistické info-centrá (s výnimkou vyzdvihnutia predplatených lístkov). Aj teraz som chcela zapnúť Google Mapy, ale mobil mi nejak štrajkoval a papuľoval, že sa nevie pripojiť cez mobilné dáta, tak som si povedala, že toto je príležitosť prvýkrát využiť info-centrum.
      Grasse je na kopci, na poriadnom brehu! Kým vlaková stanica je pod historickým centrom (a do centra sa malo ísť 20 min hore kopcom), autobusová je nad centrom. Na prvý pohľad bolo centrum viditeľné a veľmi blízko. Bolo to teda lepšie, veď nás čakala cesta len dole kopcom :) Ale keďže som trasu nemala pripravenú, opýtali sme sa teda v info-centre, ako najkratšie ku katedrále? Pani suverénne vytiahla mapu a nakreslila nám nejakú šialenú kruhovú trasu na 10 minút ... nešlo mi to do hlavy, lebo hneď za stanicou boli schody dole kopcom, len medzi domčekami nebolo vidno, či niekde pokračujú ... Neveriacky som krútila hlavou, čo zjavne pani urážalo (a nech je rada, že moja angličtina nie je lepšia, lebo to by som jej rovno povedala, že trepe blbosti), ale teda dala som jej ešte jednu šancu ... Opýtala som sa na cestu z centra na vlakovú stanicu :D Jóoooj, to bola chyba :D Pani začala plakať, že to určite nie, že to je cesta na 30 minút, že to sa máme vrátiť na autobusovú stanicu a ísť na vlakovú MHDčkou. Až mi dych vyrazilo ... Ujo Google mi doma trasu dole ponúkal na 15 minút ...Kývla som nad "odborníčkou" rukou, odišla a vďaka tomuto zážitku info-centrum opäť najbližších x rokov budem obchádzať. X sa blíži k nekonečnu :D
       Info-profesionálku sme neposlúchli, riskli sme to po schodoch a za 4 minúty sme boli v historickom centre :)
      Najprv sme si pozreli Katedrálu. Vždy sa Danke vyhrážam, že ja tie jej opičky raz zverejním! Dnes prišiel ten deň, pobavte sa na mojej herečke ;)
      Grasse je považované v prvom rade za hlavné mesto svetového parfumérstva. Keď sa kdekoľvek v Nice opýtate, kam ísť na voňavky, pošlú vás do Grasse. Na mňa ale pôsobilo farbami ... žlté, červené a oranžové domčeky, ulice skryté pred páliacim slnkom pod ružovými dáždnikmi - tak som si Grasse zapamätala. Ako farebné mestečko. Ale inak naozaj voňavky prevládali už v obchodíkoch so suvenírmi.
      Chcela som si pozrieť nejaké voňavkárske múzeum, lebo to v Kolíne sa mi veľmi páčilo. V nich má ale ujo Google Grasse zmätok. Pri približovaní mapy vám múzeá doslova skáču na iné miesto, takže som nedokázala rozlíšiť Múzeum parfumérstva vo vile Fragonard, Múzeum Fragonard (venované maliarovi Jean-Honoré Fragonard) a Medzinárodné múzeum parfumérstva (otvorené v 1989).
Grasse - vyhliadka za Katedrálou
      Chcela som ísť do Múzeum parfumérstva vo vile Fragonard, ktoré je zadarmo, ale v hlave som tomuto múzeu priradila v tom informačnom zmätku budovu Medzinárodného múzea parfumérstva. Tam sme aj skončili. Len ja som chcela vstup zadarmo a oni odo mňa chceli 6€ :D ! Lebo že normálne je 4€, ale keďže majú inštalovanú dočasnú výstavu z Kolína, je zvýšené vstupné :D Spomínala som na Kolín, dostala som Kolín :D
Grasse - ružové uličky
Medzinárodné múzeum parfumérstva
Grasse - Medzinárodné múzeum parfumérstva
      Zo začiatku bolo môzeum nudné, neskôr sme začali intenzívne ovoniavať všetko, čo sa dalo ... špeciálne sme si užívali voňavé krabičky oko+nos. To bola zábava - oko pozeralo na nejakú časť ľudského tela, napr. podpazušie a nos cítil ... neviemčo :D Dúfam že nie to podpazušie :D Nakoniec sme sa zhodli, že najlepšie nám obom voňal kokaín - mentolovo. My sme teda dvojka :D Ale dali sa samozrejme ovoniavať aj všetky možné parfumérske ingrediencie i voňavky svetových mien a značiek. Ku koncu sme už ani ovoniavať nevládali :D Zabavili sme sa cez hodinu a zrazu sme zistili, že je 17:10 a ak máme ísť podľa info-odborníčky na vlakovú stanicu 30 minút, už sme zmeškali vlak o 17:30!
      Vybehli sme z Medzinárodného múzea parfumérstva, že pobežíme proste nejak dole kopcom ... a zrazu takmer pred nami sa vynorilo Múzeum parfumérstva vo vile Fragonard :D To moje vysnívané - zadarmo :D Vlak, nevlak, dali sme si 5 minútové kolečko aspoň po prízemí (je to tam také komornejšie, domáckejšie, ale nedalo si nič ovoňať :D ), ale viac sme už nestíhali ... a rozbehli sa prvými schodami dole kopcom, lebo sme verili, že stihneme, a viera hory prenáša :D
Medzinárodné múzeum parfumérstva
Grasse - Medzinárodné múzeum parfumérstva
Múzeum parfumérstva vo vile Fragonard
Grasse - Múzeum parfumérstva vo vile Fragonard
Grasse - prvé schody dole kopcom, smer vlaková stanica
Grasse - pod historickým centrom
Grasse - 18:05, konečne vo vlaku :D
Grasse - 18:05, konečne ideme do Cannes
       Nepreniesla :D Ale nepredbiehajme ... Skúšala som opäť zapnúť mobilné dáta a spustiť mapy, ale Grasse bolo zakliate pre môj mobil. Zachraňoval nás Dankin mobil, ktorému batéria mlela na posledných 10%. Po prvých schodoch, 2 uličkách a ďalších schodoch a podchodoch tipu "verejné WC" nás to vyhodilo na ceste, kde nás to poslalo doprava. S nádejou v duši som šliapala asi 5 krokov pred Dankou a zrazu za mnou buchot ... Motorkár sa tak zapozeral (na mňa asi nie, takže na Danku :D), že sa zrúbal z motorky. Paráda, poučujeme info-profesionálku, spôsobíme dopravnú nehodu ... čo bude ďalej? Našťastie sa mu nič nestalo. Ešte že tak, nemali sme čas ho zachraňovať, vlak čakal ... teda presnejšie nečakal :D Hneď za príhodou s motorkárom sme mali zabočiť doľava. Pred nami bola len prašná cesta a keď som si toto predstavila v daždi, asi by som išla len na zadku :D Zišli sme po nej asi 8 min a na konci bola železná bránka, zavretá na kladku a koniec ... Nemali sme na výber, vrátili sme sa hore k motorkárovi, ktorý práve nasadol na motorku a pokračoval v ceste. Nevedeli sme, ako ďalej, ale spasila nás tabuľka so smerovkou na "Gare" (Stanica). Bola na opačnej strane cesty, kde sme odbočovali podľa Dankinej mapy doprava ... mali sme ísť rovno dole. Schody viedli veľkým parkom, priamo dolu. Sem tam boli ešte nejaké slepé uličky, ale našťastie len do 20m :D Viem, prešla som ich :D Až sa Danka za brucho chytala, že fakt do každej nemusím :D No veď ja som ani nechcela :D Na stanicu sme dorazili o 17:35, vlak nikde ... a pokladňa zavretá s vyveseným oznamom, že v lete je otvorená len do 16:00 :D Dobrodružstvo v Grasse pokračovalo :D
      Objavili sne automaty a skúšali kúpiť lístky. Na prvý pokus som nevedela naťukať Danke študentský lístok. Na druhý pokus mi to odmietlo kartu. Hľadali sme drobné ale nemali sme dosť, tak nasledoval tretí pokus a hľadali sme, či nestačí kartu len bezkontaktne niekde priložiť. Nie. Štvrtý pokus s Dankinou kartou dopadol rovnako. A moja skúsená turistka, poistnú kreditku nechala v Nice! Bolo 17:50 a čas odchodu vlaku o 18:00 sa blížil ... rozhodla som sa, že niet inej cesty, musím môj mobil spojazdniť, inak sa nedá. Mala som tam totiž nainštalovanú aplikáciu na francúzske vlaky SNCF, aj predpripravené lístky (dospelý+študentský) na cestu Grasse-Cannes. Len som nekupovala dopredu, lebo som si nebola istá, na aký čas kúpiť. Ako klasický ITčkár, využila som najbežnejšiu formu opravy IT zariadenia - reštart :D A pri tom som si všimla, že nemám signál, preto môj mobil a mobilné dáta štrajkovali :D Po reštarte sa všetko rozbehlo a o 5 minút som víťazoslávne zavelila: "Do vlaku!". Ten už čakal na nástupišti.
      Sedeli sme vo vlaku, ale stále to nebolo ono! Sedeli sme samé vo vozni, na poschodí, a špekulovali, či pri dnešnom šťastí ten vlak vôbec pôjde :D Zatiaľ k nám nastúpil jeden počernejší spolucestujúci. Sadol si na opačnú stranu pred nás - mal výhľad na mňa. Posedel 3 minúty, odišiel, prešiel po vonku okolo vozňa a znova vošiel k nám a sadol si na opačnú stranu za nás - mal výhľad na Danku. Tak asi som sa mu nepáčila :D Alebo kontroloval, či nikde nikto nie je a môže nás prepadnúť ? :O My už sme po zážitkoch z Grasse boli v inom svete, rehotali sme sa ako bláznivé aj z toho :) Po ďalších 3 minútach kamarát zasa odišiel. Ale už sa nevrátil :D Vlak sa pohol s meškaním o 18:05. Bolo nám čudné, že sme samé, vlak prázdny, reku či ešte niekde po tej 30minútovej ceste posledný vagón neodpoja :D Neodpijili a šťaste sme došli do Cannes. Náš kamarát vystúpil s nami - sedel na prízemí vozňa - asi sa mu ani Danka nepáčila (zbijem ho?) :D A Vystúpili aj davy ľudí, ale až z tretieho - štvrtého vagóna. No asi bol ten posledný súkromný, len pre nás :D Po tých zážitkoch sme si zaslúžili !!!
      Keď to teda zhrniem, Grasse pre nás bolo jedno veľké dobrodružstvo. Prežili sme blbú informátorku, pomotali sme si múzeá, ovoňali kokaín, spôsobili sme dopravnú nehodu, preliezli hádam všetky slepé uličky v Grasse, pohrali sme sa s automatmi na lístky, opravli môj štrajkujúci mobil, trasu na 30 minút (podľa spomínanej múdrej informátorky) sme s blúdením prešli za 20 minút, prežili sme plánovaný prepad vo vlaku ... a dorazili sme živé a zdravé do Cannes len s polhodinovým meškaním oproti plánu! Sme proste DOBRÉ!!!
Cannes - vlaková stanica
Cannes - do prístavu s buchtičkami :)
Cannes - trochu z vojenskej techniky
Cannes - cesta na hradný vŕšok
Cannes - na hradnom vŕšku
Cannes - Panna Mária na hradnom vŕšku
      Dankin šťastný úsmev v Cannes pred vlakovou stanicou hovorí za všetko :) A našťastie, zastávku autobusu do Nice sme našli hneď pred vlakovou stanicou, naša budúcnosť už bola jasná a bezpečná!!! Oproti stanici sme si kúpili buchtičky s čokoládou a zamierili do prístavu s neodbytnou predstavou obrovskej zmrzliny, veď sme si zaslúžili!
      Zmrzlinu sme objavili pri prvom pohľade na prístav a Festivalový palác... Odložila som foťák a zapratala si ruky kornútikom. Danka si to nakoniec rozmyslela a dala si ľadovú drť. A v tom momente sme ostali stáť s otvorenými ústami, lebo oproti nám sa valil TANK!!! Bol vyzdobený americkými zástavkami a plný veselých mladých mužov v uniformách a za ním ďalší tank a vojenské dodávky, delá, autá ... všetko zelené. Od prístavu sa vinula vojenská prehliadka mestom. Bohužiaľ moje ruky, plné tečúcej zmrzliny, neboli schopné dostať sa k foťáku. Tie tanky boli naozaj super. Bola som rada, že som nakoniec odfotila aspoň nejaké delo, ktoré sa otáčalo pred prehliadkou... Potešené, že to nie je útok na nás, kľučkujúc pomedzi policajtov, sme si to namierili na hradný vŕšok. Lebo Cannes, to nie je len prístav a Festivalový palác. Je to aj krásny romantický vŕšok nad prístavom s kostolíkom Panny Márie Nádeje (Église Notre-Dame-d'Espérance) a hradom s múzeom (Château de la Castre).
Cannes - prístav a Festivalový palác z hradného vŕšku
Cannes - vojenská prehliadka z hradného vŕšku
Danka a Cannes
Ja a Cannes
Cannes z hradného vŕšku
Kostol Panny Márie Nádeje (Église Notre-Dame-d'Espérance)
      Nečakali sme už nič otvorené, bolo pred siedmou večer, ale na prechádzku bol ideálny čas ... Na vŕšku na nádvorí za kostolom bol práve klavírny koncert, stánky s umeleckými výrobkami a policajti. Určite sprievodný program k tej veľkej prehliadke dole v prístave. Za ďalšou bránou, smerom k hradnému múzeu, sa už chystali mažoretky, tak sme sa tam ani netlačili. Stačili nám krásne výhľady z nádvoria za kostolom a z hradieb pred kostolom.
Cannes - domy pred hradbami pred kostolom
Cannes - kamoška čajka
Západ slnka, Azúrové pobrežie a Danka
Cannes - cesta z hradného vŕšku
Cannes - hradný vŕšok z prístavu
Cannes - prístav
      Po návrate do prístavu sa mi Danka priznala, že ju otlačili žabky. Vyzula sa a ďalej už chodila po Cannes bosá ... no ako doma :) Pokúsila sa schladiť si ubolené nožičky vo vode ... ale nepodarilo sa, voda bola nízko :( Odmietla preto vyhliadkové koleso a len sme prešli okolo Festivalového paláca, pofotili si ho a vrátili sa na stanicu na autobus o ôsmej. Boli sme rady, že sme si sadli. Po 1,5h v autobuse sme už trochu ľutovali, že sme neobetovali 7-8€ na vlak (v Nice by sme boli za 45 min), takto nám to za 1,5€ trvalo nakoniec naozaj 2h ... v zápchach okolo Antibes autobus doslova stál desiatky minút. Mne to zas až tak nevadilo :) Veď ja som bola tá, čo ušetrila dokopy hádam aj 11-12€ :D
Cannes - chceli by sme si namočiť nožičky...
Cannes - vyhliadkové koleso
Cannes - Casíno vo Festivalovom paláci
Cannes - Kasíno vo Festivalovom paláci
Cannes - pred Kasínom
Cannes - Festivalový palác s červeným kobercom
Cannes - busta Georga Pompidou pred Festivalovým palácom
      Nakoniec sme to všetko zvládli! Unavené, ubolené, ale plné zážitkov sme si v Nice kúpili pravé francúzske palacinky, spapali ich a odkvecli do postelí a tešili sa na ďalši deň na pláž a more ...