Mamka - Obúva túlavé topánky

ec2-52-205-159-48.compute-1.amazonaws.com

nájdete ma na:
mdupka.blogspot.sk

Benelux | Bulharsko | Česko | Dánsko | Francúzsko | Írsko | Jordánsko | Maďarsko | Maroko | Nemecko
Poľsko | Rakúsko | Rumunsko | Slovensko | Španielsko | Taliansko | Ukrajina | Veľká Británia
Časová súslednosť

Bulharsko ...
Nesebar 2016 | Ravadinovo 2017 | Sarafovo 2021

Štvrtok 12.8. - štvrtok 19.8.2021 - Sarafovo, Bulharsko

Niekedy vyjde dovolenka na prvý pokus, niekedy na druhý, ale v r. 2021 vďaka amaterizmu slovenskej vlády v čase covidu, mi vyšla dovolenka v Sarafove na až na tretí pokus.
      Najprv som mala ísť s Dankou do Porta - Portugalsko. Letenky a priority boarding pre dvoch za 134,54€, sme kúpili už v apríli. Celý čas bolo Portugalsko zelené, najlepšie. Potom tam pustili Angličanov a počty nakazených začali stúpať, stále však bolo Portugalsko zelené alebo oranžové - vždy o stupeň lepšie, ako Slovensko. Ale naša vláda 2 týždne pred naším odletom vyhlásila, že je čierne, lebo Angličania tam zaniesli Deltu ... tí idioti si asi mysleli, že Slovensko ochránia pred Deltou, naivní gašparkovia. Nemohli sme do štátu, kde bola lepšia epidemiologická situácia ako u nás, lebo cestou späť by sme museli do 14 dňovej karantény (ja plne očkovaná, Danka po 1. dávke vakcíny), čo bolo neprijateľné. Ubytovanie sme stornovali v termíne, letenky sme prebookovali na júl, Bari - Taliansko. Opäť som vybrala najzelenšiu krajinu v covidovej mape EU.
      Ryanair povolil prebookovanie zadarmo, ale priority boarding sa musel zaplatiť nanovo, ďalších 40€. Ubytovanie na leto bolo dosť rozpredané, našla som o 50% drahšie, ako do Porta (do Porta som mala za 240€, Bari za 360€). Ale ani to som nakoniec neplatila.
      Danka mala mať po návrate z Bari 15 dní po 2. vakcíne. Ale moje dieťa, ktoré 5 rokov dozadu nemalo teplotu, 3 dni pred druhou dávkou vakcíny proti covidu, dostala teploty 38,5. Nahlásila som ju na covid test, zrušila očkovanie. Za 3 dni teploty prešli, dieťa bolo zdravé a test negatívny. Druhú dávku vakcíny dostala o týždeň neskôr. Akurát už neplatilo, že po návrate z Bari bude min. 14 dní po 2. vakcíne a teda opäť sa bude vracať ako neočkovaná a čaká ju karanténa ... A do toho, 8 dní pred odletom naša vláda vyhlásila Taliansko, zelené na covidovej mape EU, za čierne. To už by karanténa čakala aj mňa :D To už ani rozum nedával, lebo tam Anglickí turisti neboli - proste čo je tam, je u nás, otazka je len kedy, ale v tomto prípade, keďže bolo zelené, tak ani nebolo jasné, prečo riešia Taliansko ... pritom Chorvátsko už oranžové bolo v tom čase a tam ľudia veselo cestovali bez karantény .... Už som ich mala dosť ... Druhýkrát som stornovala ubytovanie a prebookovala letenku. Voľba na istotu - Bulharsko - to je ako Chorvátsko bežná dovolenková destinácia Slovákov, tak toto hádam nezakážu.
      Doplatila som opäť 55,86€, lebo tentokrát nechceli preplatiť priority, ale letenky už boli drahšie. Mierne som to vykompenzovala ubytovaním len za 200€ na týždeň a čakala, čo naša amatérska vláda vymyslí do 12.8., aby som nešla na dovolenku (tretí krát sa letenky už bezplatne prebookovať nedali :D)
      Následne naša vláda perlila ďalej - prešla na EU covidovú mapu s odporúčaním podľa farieb, t.j. čiernu pre Taliansko a Portugalsko zrušili, vstup povolila všade do EU, pre očkovaných bez karantény pri návrate (aj do červeného Portugalska, hoci do zeleného som nesmela). Bez plného očkovania karanténa 14 dní - to by sa týkalo Danky v júli. O dva dni na to dali pre očkovaných 1. dávkou výnimku - že do konca augusta bez karantény pri návrate (to by Danka nemusela byť v karanténe, keby sme nestornovali Bari...), potom im to súd zrušil a potom dali tú istú výnimku, ale nejak len do 8.augusta. No v Kocúrkove boli múdri a inteligentní, oproti našej vláde!!! V každom prípade, už som to ani počúvať nemohla! Zaplatila som celkom 230,4€ za 2 letenky do Bulharska, čo by bola taká dobrá cena v iných rokoch, tento rok sa dalo ale Bulharsko kúpiť aj za polovicu. Mala by som účet 115,2€ poslať vláde na preplatenie. Ale na druhej strane, mnohí ľudia asi prišli v tom chaose o iné penize, a nakoniec možno ani nikde neboli. Ja som nakoniec v Sarafove našťastie bola ...
Letisko Burgas
Výhľad z nášho balkónika
      Po predchádzajúcom odseku je jasné, že som mala plánovania plné zuby. Lietadlo prilietalo do Burgasu a tam hneď oproti letisku je dedinka Sarafovo. Peši 20 min s kufrikom ... A tam som rezervovala garsónku, asi 3 min od pláže. Viac sme nepotrebovali, len vypadnúť zo šibnutého Slovenska a zabudnúť na covid v teplých lúčoch bulharského slnka.
Vyhliadka v Sarafove - výhľad vľavo, smer k mólu
      Pláž v Sarafove je typicky bulharská. Široká, polno slnečníkov, ale aj dostatok priestoru na voľné ležanie bez prenajatia slnečníka. Slnečník a 2 ležadlá na deň stáli 10,5lv (5,8€). Mali sme prevažne slnečno, asi 2 dni polojasno, ale mraky navadili. Skôr vadil vietor. Doobedu bolo takmer bezvetrie, ale poobede bol studený vietor aj cez 20km/h, to už som ja utekala z pláže. Po 4-6h na slnku to aj tak už stačilo.
Pláž v Sarafove - boli aj hady a chameleóny :)
Pláž v Sarafove
Mólo
Mólo - pláž na voľné ležanie
Mólo - tu niekde sme vylihovali
Mólo - v tom žltom komplexe sme bývali
Večerné prechádzky
Večerné prechádzky - pláž sa vypráydňuje
Večerné prechádzky - tiene sa predlžujú
Večerné prechádzky - Burgas stále na dohľad
      Po večeroch sme chodili na prechádzky. Od pláže, kde sme ležali, až do Burgasu, vedie chodník po morskom pobreží. Danka tam bola niekedy behať, ja sa prechádzať, v posledný deň v Sarafove si Danka požičala bicykel za 5€ na 24h a prešla to aj na bicykli. Je to celkom okolo 10km v jednom smere. Po ceste je hneď na začiatku, ešte v Sarafove, jachtový prístav. tiež miesto krásnych prechádzok.
Hrádza - chodník späť do Sarafova :)
      Jedlo, ako v Bulharsku klasicky, nesklamalo. Danka nazvala dovolenku gastronomickým výletom :) Dopriali sme si, na čo sme mali chuť, od palaciniek na pláži, cez cacu, musaku, steaky ... až po morské príšery :) Tieto konkrétne krevatky jedla Danka s youtubom - učila sa ich lúpať :D Ale zvládla to a chutili!!! Objednali sme si totiž mušle a krevety. Čakali sme, že budeme lúpať mušle a krevety budú vylúpané a ono to došlo naopak:D Dobré jedlo vždy dpĺňal ajran, frappé alebo pivko :) Keď nič iné, tak takto dopriať by sme si v Porte ani v Bari nemohli :)
Naša najobľúbenejšia reštaurácia s výhľadom
Mušľový šalát a zemiaky
Ajáááj ... nelúpané krevety :D
Caca a hranolky na pláži
Musaka a tarator v reštaurácii
Pobrežný chodník Burgas - Sarafovo
Sarafovo
Burgas - pláž - workoutové ihrisko
Burgas - park pri pláži
      V jeden podvečer, asi o 18:00, sme sa vybrali busom č. 15 do Burgasu, aby sme si prešli prímorskú cestu do Sarafova celú. Cez deň sa v horúčave na slnku veľmi nedalo. Mali webu sme si kúpiť lístky u šoféra, ale nie! Oni majú v MHD normálne sprievodkyňu, ktorá obišla všetkých nastúpivších a predala im lístky!!! Neviem, či to je len v tomto bude č. 15, ktorý ide z letiska na autobusovú stanicu Juh, alebo všade. Vystúpili sme asi po polhodinke 1 zastávku pred konečnou, pri pláži. Chceli sme si po ceste kúpiť na pláži nejaký kebab (večera) a pokojne si do súmraku o 8:00 dôjsť do Sarafova. Omyl. Boli sme hladné a nikde sme nevadeli nájsť na pláži žiaden fastfood! Buď reštaurácie alebo zmrzliny ... ale že milión zmrzlín!!! Každých 100m nejaké 2-3 pokope! Neuveriteľné! Vyšli sme schodami aj hore do parku a tam detské ihriská a opäť len reštaurácia a zmrzliny :D Po 30 ninútach hľadania sme to o siedmej vzdali a dali si megadávku zmrzliny. Že večera musí počkať do Sarafova. Murphyho zákony fungujú, o 5 minút sme na fastfood narazili :D Ale už so zmrzlinou v ruke sme odušu šľapali, lebo sme mali pred sebou 8km, o 20:00 sa stmievalo a len sme dúfali, že hrádza a chodník budú aspoň trochu osvetlené ...
Kiteri prei Kite Clube
Je 19:55, ešte sa bahnili poslední návštevníci :)
Bahenné kúpele (Saltworks Burgas)
Západ slnka za odsoľovacími nádržami,  20:00
Západ slnka za odsoľovacími nádržami, 20:00
Pobrežný chodník z Burgasu do Sarafova - zlatá hodinka
      Osvetlený bol len koniec hrádze, pred jachtovým prístavom. Tam sme došli o 20:40, bolo to tesné ... ešte chvíľu neskôr ísť neosvetleným začiatkom hrádze pri bahenných kúpeľoch, už by nám lepilo :) Ale stihli sme to, zvládli sme to a palacinka so syrom a šunkou v Sarafove v tej chvíli bola najkrajšou odmenou :)
Pobrežný chodník z Burgasu do Sarafova - v diaľke jachtový prístav Sarafova
Najlepší suvenír z Bulharska :)
      Celkovo hodnotím Sarafovo veľmi dobre. Jediné mínus je ten vietor, ale napriek izolovanosti dedinky si tu viem predstaviť aj dovolenku partie mladých ľudí. Behanie a bicyklovanie po hrádzi, lacné jedlo, kitovanie a paragliding za rohom, piatky a soboty večer diskotéka v bare na pláži ... (Tú sme mali sme hneď pri nás - pri móle, ale nebolo ju počuť, len tak o druhej ráno, keď všetko stíchlo - ale tam ma Danka nedostala :D) No a dostupnosť z letiska peši! A veru ani lietadlá sme nepočuli, jediné sme videli pristávať pri našej túre z Burgasu do Sarafova. Proste nízkonákladová dovolenka pre mladých ako vyšitá! My s Dankou sme si to užili a boli sme šťastné, že týždeň sme nepočuli o covide a oddýchli si od toho chaosu na Slovensku. A ako vravím ja - a dýchali sme morský vzduch :)