Mamka - Obúva túlavé topánky

ec2-44-206-248-122.compute-1.amazonaws.com

nájdete ma na:
mdupka.blogspot.sk

Benelux | Bulharsko | Česko | Dánsko | Francúzsko | Írsko | Jordánsko | Maďarsko | Maroko | Nemecko
Poľsko | Rakúsko | Rumunsko | Slovensko | Španielsko | Taliansko | Ukrajina | Veľká Británia
Časová súslednosť

Jordánsko ...
Jordánsko 2022

Jordánsko 2022 ...
7. - 14.5.2022
Sobota 7.5. | Nedeľa 8.5. | Pondelok 9.5. | Utorok 10.5. | Streda 11.5. | Štvrtok 12.5. | Piatok 13.5. | Sobota 14.5.

Streda 11.5.2022 - Petra

Stratené skalné mesto Petra, jeden z novodobých siedmich divov sveta. Všetci ho chcú vidieť a zažiť. Petra je pôvodné pohrebisko starovekých Nabatejcov (kočovných Arabov). Hrobky vytesané v červenom pieskovcovom pohorí majú špecifické magické sfarbenie, vrstvy pieskovca sa prelínajú, krútia, vytvárajú farebné mozaiky, pôsobia veľkolepo a tajomne. Kvôli výbornej strategickej polohe (križovatka obchodných ciest, chránený vstup) tu Nabatejci založili v polovici 4. st.pred n.l. aj hlavné mesto svojho kráľovstva. V r. 62 pred n.l. tu žilo okolo 30 000 ľudí. V r. 106 n.l. Petru dobyli Rimania a stala sa súčasťou Rímskej ríše. Aj za ich vlády Petra kvitla. Vydláždili Kolonádovú ulicu, rozšírili divadlo. Doniesli tu kresťanstvo, založili biskupstvo a vysvätili prvý kostol - dnešná Urnová hrobka. Po r. 661, keď moslimskí Arabi dobyli stredný východ, došlo k odklonu obchodných ciest a začala sa skaza Petry. Upadla do zabudnutia (bola zastávkou beduínskych karaván naďalej, ale mimo arabského sveta bola neznáma a Arabi tam nikoho nepúšťali) až do r. 1812, kedy ju znovu objavil švajčiarsky prieskumník Johann Ludwig Burckhardt.
Výhľad z okna hotela Sharah Mountains Hotel
Výhľad z okna hotela Sharah Mountains Hotel - pohorie Petra
Petra - návštevnícke centrum vo Wadi Musa
Petra - návštevnícke centrum
Vstupujeme ...
Údolie as-Siq = Brána do Siku
      K návštevníckemu centru nás o 8:00 odviezli po častiach taxíky z hotela. O deviatej sme stáli v rade a čakali na otvorenie brány spolu s doslova stovkami ďalších turistov.
Bab as-Siq
Fakt nás je veľmi veľa ...
Bab as-Siq - blížime sa ku Siku
      Prvý úsek cesty do Petry je asi 900m dlhá cesta údolím Bab as-Siq, v preklade Brána do Siku. Údolím vedie široká cesta obkolesená niekoľkými skalnými obydliami a hrobkami. Najznámejšia hrobka je Obelisk so 4 stĺpmi v tvare obeliskov. Na prízemí hrobky bolo Triclinium - pôvodne sála s lavicami, kde sa konali oslavy mŕtvych - asi ako naše domy smútku.
Bab as-Siq - vyschnutý kanál pred Sikom
Sik (Siq) = šachta, kaňon vedúci do Petry
Pred vstupom do Siku
Nabatejci pred Sikom
      Ďalšou časťou cesty je asi 1,2km dlhý Sik (Siq) - pieskovcový kaňon miestami široký len 3m. Úžasný. Majestátne skalné útvary vyvolajú pocit ničoty - človek nie je podstatný, je červík. Pieskovce hrajú farbami, nabatejské oltáriky a kanály na prívod vody do Petry dodávajú magickosť. Čo krok, to iný výhľad, iná interakcia skál, iný farebný odtieň. Všetci ľudia fotia odušu, ale nejak to neruší (pokiaľ nechcete fotku bez ľudí :D), lebo nedokážete myslieť, len vnímate - Siq vás pohltí ...
      Z celej Petry som mala 997 fotiek. Pri triedení som pochopila, že na 100 to nezkrešem, ale ani nechcem. Chcem si pripomínať tú rôznorodosť, moje ohromenie a obdiv. Takže fotiek je veľa. Nateraz slov stačí, prejdite sa so mnou po Siku ...
Siq - z predu slon
Siq - fotky bez ľudí sú hry farieb, ako z Atilopieho kaňonu

Mirka prichádza k Pokladnici

Na konci Siku môžete zo správneho uhla zachytiť prvý pohľad na Pokladnicu (Al-Khazneh) v priezore v skalách v tvare srdca ... Odkrývanie Pokladnice medzi stenami Siku je ďalším magickým zážitkom.
      Pokladnica bola pôvodne ešte impozantnejšia. Námestíčko pred Pokladnicou ležalo o 6m nižšie, bolo vydláždené a mohlo v ňom byť jazierko. Otvorené schodisko dlhé asi 13m a široké viac ako 5m viedlo ponad staršie hroby na terasu pred vstupom. Veľkolepá fasáda Pokladnice (25m široká, 39m vysoká) bola pravdepodobne postavená v druhej polovici vlády kráľa Aretasa IV. (vládol 9 pred Kr. - 40 po Kr.), ale nie je známe pre koho. Stopy spáleného kadidla nájdené na námestí naznačujú, že Al Khazneh bol dôležitým pútnickým miestom. Takýto reprezentatívny pohrebný pamätník na tomto veľmi prominentnom mieste mohol byť v skutočnosti postavený len pre nabatejského kráľa alebo kráľovnú.
      K pôvodu Pokladnice sa viažu mnohé legendy. Arabský názov „Khazneh al-Fira'un“ (faraónova pokladnica, skratka: al-Khazneh) pochádza z presvedčenia miestnych beduínov, že egyptský faraón ukryl poklad v urne na vrchu. Preto znova a znova strieľali na túto kamennú urnu v márnej nádeji, že z nej vypadnú zlatky a drahé kamene. Vo vnútri Pokladnice v súčasnosti nie je nič, je neprístupná. Asi najviac Arabov verí, že je to proste len uvítacia brána, prvá stavba v meste, ktorá mala návštevníkov ohúriť a prezentovať bohatstvo a šikovnoť národa žijúceho v meste za bránou ...
      Pred pokladnicou je vždy najviac turistov. Aj my sme sa tu zastavili, fotili, obdivovali.
Od Pokladnice ku Kolonádovej ulici - hrobka z vnútra
Na toto som sa tešila 3 mesiace - som trápny turista v červenej (jordánska farba) beuínskej šatke :)
Stánok, kde som kúpila šatku
Všade ťavy, alebo somáre, autíčka - pre lenivých alebo starších turistov, čo my nie sme :)
Prvé hrobky pri Kolonádovej ulici, je do prava
Oddychujúce somáriky
Odkláňame sa z hlavnej trasy
      Pred začiatkom Kolonádovej ulice, vedúcej celým hlavným údolím Petry, sme sa odklonili z hlavnej trasy. Vymyslela to Ninka preto, aby sme prešli ešte ráno Kráľovské hrobky. Bol to dobrý nápad, lebo tieto hrobky sú na kopci a poobede, po prejdení trasy ku Kláštoru, už by to nikto nevládal ... Takže za WC sme odbočili po mostíku doprava a liezli po skalách ...
Prešli sme týmto mostíkom
Šľapeme do kopca - na väčších skalách nám pomáha Auch
Nakukujeme do hrobiek po ceste ...
Ale po tretej nás to prestáva baviť :)
Výstup je výživný ...
Ale výhľady stoja za to - Fasádová ulica

Čo všetko vidíme z vyhliadky

Trasa vedie stále okolo hrobiek ...
Námestíčko, kde sme odbočili na mostík
Tými schodami vedie tiež jedna trasa na pietne miesta na vrcholkoch - tam pôjdem, ak sa niekedy do Petry vrátim ...
Skaly a hrobky
Výhľad na hlavné údolie a Kolonádovú ulicu
A opäť námestíčko, kde sme odpočili do prava
Začiatok Kolonádovej ulice
Arabka v Petre :)
Skaly a hrobky
      Po vyšľapaní kopca sme si dali prestávku na vyhliadke nad Divadlom. Nabatejci ho vystavali pre 3000 divákov so sedadlami v 45 radách, Rimania zbúrali hrobky v okolí a rozšírili ho až na 8500 miest. Aj dnes vidno, ako divadlo plynule prechádza do hrobiek a naopak. Pri oddychu si niektorí dali arabský čaj od tetušky.
Teta varí arabský čaj
Mirka sa tiež osviežila čajíkom
Slnečné panely

Hlavné údolie Petra a ja :)

Hrobky oproti
Hrobky v divadle :)
Všade hrobky ...
Petra - hlavné údolie a Kolonádová ulica
Ešte raz divadlo
Hrobky vľavo od divadla
Tu sme oddychovali
Pokračujeme - teraz doľava, dole z kopca
Lúči sa s nami tetuška
Mirka fotí :)
Horbka či obydlie? Ale vzory sú úžasné ...
Stále dole kopcom okolo hrobiek
      Po oddychu to ku štyrom Kráľovským hrobkám prešlo celkom rýchlo a ľahko. Vyšľapali sme aj do Urnovej hrobky a nakukli dnu na nádherne vzorovaný strop. Okolo ostatných hrobiek sme len prešli. Hodvábna hrobka nesie meno podľa hodvábnych farebných prechodov skaly, do ktorej je vytesaná. Koryntská podľa koryntských stĺpov vo fasáde hrobky a Palácová sa volá podľa podoby s rímskymi palácmi. Začínalo byť poriadne horúco.
Výhľad za mnou
Dole až ku schodom ...
... a potom hore po schodoch :)
Obydlia a hrobky - Vzory a farby po pravej ruke ...
Prvá kráľovská hrobka - Urnová hrobka
Druhá kráľovská hrobka - Hodvábna hrobka
Odtiaľ sme prišli, od Urnovej hrobky
Tretia kráľovská hrobka - Koryntská hrobka
Tam smerujeme ...
Štvrtá kráľovská hrobka - Palácová hrobka
Hlavné údolie sme obišli veľkým oblúkom vpravo
Dedina s pôvodnými obyveteľmi Petry
      Celé hlavné údolie sme obišli veľkým oblúkom po pravej strane. K dedine s pôvodnými obyvateľmi Petry sme boli na skok. Tí sa tu museli vysťahovať pred r. 1985. Bola to podmienka na zaradenia Petry na zoznam svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.
Hlavné údolie Petry, vľavo Kráľovské hrobky, pod nami Kolonádová ulica
Kráľovské hrobky
Prechádzame údolím
Veľký chrám - pôvodne tu boli kúpele a zóna relaxu
Koniec údolia, vľavo Chrám Qasr al-Bint
Chrám Qasr al-Bint
      Po piš-pauze na konci údolia sme začali šľapať 1,6km a 800 schodov vedúcich do kopca ku Kláštoru (Ad Deir). Makačka, ale stálo to za to, každý jeden schod ... Aj pohľady po samotnej ceste na schody, skaly, obydlia, aj pohľady na suveníry a farebné šatky, aj pohľady späť do údolia, aj večné uhýnanie somárom, aj pot a neistota pri každom kroku. Už tu som si uvedomila, že napriek naozaj pochybnému stavu cesty, po tých skalách sa chodilo fajn a nešmýkalo sa. To platilo v celej Petre. Sama by som toho v Petre toľko veľa nikdy nepreliezla, mala by som priveľký rešpekt pred skalami.
      Keď už sme na tejto ceste nevládali, zastavili sme sa v stánku na fresh z granátových jabĺk. Bol najlepší, aký som v Jordánsku pila!!! Asi som si ho najviac zaslúžila :)
      Keď sme sa po osviežení dvihli, asi do 5min sme došli na nejkú plošinu. Už som mala dosť, reku kde v čertoch je ten Kláštor!!! A my sme už boli tam, Kláštor bol za mnou, lebo tam prídete po schodoch spoza Kláštora :D Tu sme si dopriali dlhší oddych. Kúpili sme si obed - tuniakovú arabskú placku a oddychovali v tieni na gaučoch pod skalou.
      Arabský názov „Ad Deir“ (kláštor) dali miestu domorodí beduíni kvôli krížom na zadnej stene vo vnútri. Tie boli nakreslené počas kresťanského používania v byzantských časoch. Fasáda Kláštora má šírku 47m a výšku 48m a spolu so sálou vnútri boli vytesané okolo polovice 1. st. n.l.. Kláštor nikdy nebol používaný ako hrobka, bolo to kultové a oslavné miesto.
A tu už som mala dosť - kde v čertoch je ten Kláštor?
Aj helikoptéru vidím, ale Kláštor nie :D
Lebo Kláštor som mala za chrbtom ... :D
Kláštor (Ad Deir)
Miesto oddychu
Cesta k vyhliadkam - Ela dobehuje, ale to už ide druhé nkolečko :D
Jedna vyhliadka vľavo
Druhá vyhliadka vpravo ... my ideme na tú vľavo
Vahliadka medzi vyhliadkami :)
      Po výdatnejšom oddychu a obede sme sa vydali na nejaké vyhliadky za Kláštorom. Teda, vzhľadom na orientáciu fasády Kláštora, pred Kláštorom. Nie je to ďaleko a boli to naozaj nádherné pohľady. Aj beduíni boli milí. Jeden presviedčal Líviu, že tam má ostať s ním. Že ju bude učiť po arabsky ... ale najskôr musí doniesť somárovi vodu :D Tým to skončilo, Lívia odolala :D Na druhej vyhliadke sa nás pýtal, či sme chudobní ... Nechápali sme ... No že si nikto nič nekupuje :) No len vyhliadky a stany sú tam každých 200-300m, nie je človek schopný piť toľko čajov a vody, aby bol každý spokojný :) A my sme boli práve po obede ...
Najkrajší výhľad na svete :)
Vyhliadka vľavo
Naozaj nádherný výhľad ...
Tak nie len nádherný, najkrajší výhľad na svete :)
Somára beriem :D
A predsa, ešte na jednu vyhliadku ideme :D
Parádna prístupová cesta :D
Kláštor a v pozadí mestečko Wadi Musa
      Po ceste naspäť ku Kláštoru sa nám s Mirkou podarili asi najkrajšie Dedoles promo fotky :) Musíme im poslať, možno im pomôžeme odvrátiť krízu :)
Vyhliadka
Kláštor (Ad Deir)
Reklama na Dedoles
Rozlúčka s Kláštorom a odchádzame
Spomienka na granátový fresh :)
Dole to ide na počudovanie ľahko, nešmýka sa
      Na spiatočnej ceste do hlavného údolia sme si nakúpili beduínske vyšívané šatky. Ja s Mirkou sme zjednali na 5JD (oni na začiatku chcú 20JD!!!), Ninka nevydržala a zjednala len na 7JD. Proste ju veľmi chcela, my nie :)
Chrám Qasr al-Bint
Trojitá brána na konci Kolonádovej ulice
Pohľad späť - Qasr al-Bint a vstup na chodník ku Kláštoru
Veľký chrám - s bazénom a uličkami s palmami, miesto oddychu
      Kolonádovú ulicu sme cestou späť sme doslova prebehli, len s krátkou zastávkou vo Veľkom chráme. Tu bolo podľa najnovších výskumov centrum relaxu - bazény, tienené chodníky na prechádzky, proste raj pre vyššie triedy. Uznala som, že určite by som cestou naspäť už neliezla na Kráľovské hrobky - ani omylom!
Veľký chrám - v pozadí vľavo Chrám okrídlených levov a vpravo Byzantský kostol
Veľký chrám - v pozadí Byzantský kostol a beduínska osada
Veľký chrám
Kolonádová ulica - Kráľovské hrobky
Urnová hrobka - no naozaj by som už nevládala tam ísť
Tými schodami sme šli ...
Presne tadiaľ ... lepšie sa to fotí bez ľudí :)
      Po návrate k Pokladnici sme ešte s domácimi zjednali za 2JD vyhliadku, odkiaľ sú pekné fotky s Pokladnicou. Za 3JD by sme dostali aj beduínsky čaj, ale niektoré dievčatá nechceli dať, tak sme šli všetky bez čaju. Ja fakt nechápem, kde všade som v ten deň liezla:) Prekvapovala som sama seba, ale nemohla som sa nechať zahanbiť ;)
Ulica vedľa Pokladnice
Tadiaľ sme liezli kvôli tej fotke s Pokladnicou za 2JD
      Rozlúčka s Pokladnicou bola ťažká ... a nádherná, lebo pri jemnejšom poobedňajšom slnku a vďaka tieňu na Pokladnici sa oveľa lepšie fotilo. Mirka ma musela poháňať, lebo už všetci boli hladní a tešili sa na výdatnú večeru. Ale v celom Siku sa cestou späť oveľa lepšie fotilo. Hlavne bolo menej ľudí, tak sa dali odfotiť aj oltáriky bez ľudí na fotkách.
Posledný pohľad na Pokladnicu ...
Pokladnica sa pomaly stráca madzi stenami Siku ...

Píšťalkový koncert

Gajdy a farebná hra na Pokladnici

Po odchode z Petry sme sa najedli a oddýchli v My Mom's Recipe Restaurant pred Návštevníckym centrom.
Bab as-Siq
      Po ôsmej sme sa vrátili na Nočnú Petru ... a prešli sa v svetle kahancov ešte raz k Pokladnici. Lístky sa kupovali naviac, stáli asi 17JD, ale každý to chcel zažiť. Pred Pokladnicou sme sa pousádzali do piesku. Beduíni rozprávali príbehy Petry, hrali na píštalke a gajdách. Tí, čo vystihli sedenie na kobercoch, dostali aj beduínsky čaj. Všetko zavŕšila farebná hra Pokladnice. Tá bola najkrajšia, lebo inak som veľa nerozumela. Aj s cestou to trvalo asi 2h - od 20:30 do 22:30.
Vraciame sa do Petry ...
      Po 36 000 krokoch (to neviem, či toto ešte do konca života prekonám :D) a 2 návštevách Petry v tento deň ani netuším, ako sme došli na hotel, asi som už na polovicu spala ... určite opäť taxíkmi, ale fakt veľmi nepamätám :D Spala som ako zabitá, len bohužiaľ, opäť krátko :) Ale už som si zvykla a Petra za to všetko určite stála!