Mamka - Obúva túlavé topánky

ec2-18-221-154-151.us-east-2.compute.amazonaws.com

nájdete ma na:
mdupka.blogspot.sk

Benelux | Bulharsko | Česko | Dánsko | Francúzsko | Írsko | Jordánsko | Maďarsko | Maroko | Nemecko
Poľsko | Rakúsko | Rumunsko | Slovensko | Španielsko | Taliansko | Ukrajina | Veľká Británia
Časová súslednosť

Taliansko ...
Rím 2012 | Toskánsko 2013 | Miláno 2015 | Kampánia 2017 | Neapol 2023

Neapol 2023 ...
17. - 22.6.2023
Sobota 17.6. - Neapol | Nedeľa 18.6. - Caserta | Nedeľa 18.6. - Neapol | Pondelok 19.6. - Herculaneum
Pondelok 19.6. - Neapol | Utorok 20.6. - Neapol I. | Utorok 20.6. - Neapol II. | Streda 21.6. - Capri

Sobota 17.6.2023 - Neapol - prílet, spritz a pizza

Odkedy som v r. 2017 bola v Kampánii (vtedy s cestovkou), túžila som si doplniť do zoznamu navštívených miest zámok Casertu, taliansky kráľovský zámok postavený podľa Versailles. V máji som nikde nebola, od Sevilly ubehli viac ako 3 mesiace, v júni je už v Taliansku krásne teplo ... rozhodla som sa to napraviť práve teraz. Pozbierali sme sa štyri. Spiatočné letenky na jún do Neapola naás stáli 71€ (len s rupsakom, Wizzair), ubytovanie v centre Neapola som našla za 121€, takmer letná dovolenka mohla začať.
Ranná káva v Budapešti na letisku
Obed v Neapole na vlakovej stanici Napoli Centrale
      Ráno nás o 6:00 odviezol Miloš do Budapešti. O 9:00 sme už popíjali kávičku na letisku za bezpečnostnými kontrolami, o 11:00 sme odleteli, 12:45 sme vystúpili v Neapole. Ešte na letisku sme si chceli kúpiť Campania ArteCard 3, na 3 dni. Mala stáť 34€. Mali ju predávať v príletovej hale v Dusila Travel. Predávali, ale za 40€! Išli sme ďalej a v jednom stánku sa nás pani opýtala, čo potrebujeme. Reku Campania ArteCard 3 - a ona že 45€. To už som nechápala a opýtala sa prečo, keď na webe píšu 34€. Tvárila sa, že sa zamyslela a potom vyhlásila, že áno, ona sa pomýlila ... Asi som jej neverila, ale nakoniec nám dala karty papierové za 34€. Dopredu som ich nekúpila ani neviem prečo .. asi som chcela kartičku, nie papier. A aj tak som mala papier :D Nevadí, vybavili sme a hľadali sme Alibus, ktorý nás odviezol do mesta za 5€ na osobu (lístok sme kúpili priamo u šoféra). O 14:30 sme obedovali v Neapole na vlakovej stanici Napoli centrale.
Komplexu Sant'Anna dei Lombardi
Pôvodný priľahlý kláštor Olivetánov (rád benediktínov)
Lamentovanie nad Kristovou smrťou, Guido Mazzoni, 1492
Sant'Anna dei Lombardi
Predsieň Sakristie Vasari
      Po obede sme išli do prízemia stanice hľadať, kde kúpime lístky na metro. Majú tam dobré bludisko ...Proste sme sa pýtali a nakoniec v nejakom stánku s novinami a suvenírmi sme našli. Kúpili sme 7 dňový integrovaný lístok za 16€, kvôli tomu, že platí aj na vlaky Circumvesuviana, ktorými sme chceli ísť do Herculanea. Chyba. Stačil by nám ANM (metro 1 a 6, busy, električky) 7 dňový za 12,5€, lebo ten integrovaný platí len pre zastávky Circumvesuviany v meste, v Neapoli. Spýtala som sa na to asi 3x, všade mi povedali to isté. Vlak do Herculanea sme si teda nakoniec aj tak zaplatili (bolo to 4,8 spiatočne, nič strašné), toľko prežijeme, len som mala pocit že už druhý krát tí Taliani jednoducho klamú ... Metrom sme sa potom odviezli na stanicu Universita, odkiaľ bolo naše ubytovanie Casa Vacanza Gentileschi 10 min peši (objednávali sme cez booking, ale už to nemajú v ponuke). Samotné ubytovanie prebehlo dosť zmätočne. Mali sme volať na WhatsApp, aby pani otvorila domovú bránu, ale nevedeli sme ju nájsť :D Potom sme chvíľu nevedeli otvoriť dvere do samotného domčeka (bol to minidomček v dvore medzi blokmi), ale nakoniec sme všetko zvládli, vybalili sa a vybrali na prvú prechádzku Neapolom , do Komplexu Sant'Anna dei Lombardi na námestí Piazza Monteoliveto.
      Dorazili sme tam o 16:10. Sant'Anna dei Lombardi je renesančný kostol z pôvodne z r. 1411. Láka nádhernou Sakristiou Vasari s freskami od Giorgia Vasariho (1544) a drevenými stánkami zdobenými intarziou (1506 – 1510) od Fra Giovanni da Verona.
Kostol Sant'Anna dei Lombardi - hlavný oltár
Kostol Sant'Anna dei Lombardi - od hl. oltára ku vstupu
Kostol Sant'Anna dei Lombardi - organ
      Samotný kostol je jednoduchého obdĺžnikového pôdorysu s mnohými, naozaj veľmi peknými, priľahlými kaplnkami.
Kostol Sant'Anna dei Lombardi - strop
Kaplnka Avalos
Kaplnka
Kaplnka Scala - krucifix
Zadná strana hl. oltára
Podlaha v apside
Strop v apside
      Veľmi ma oslovilo hypogeum - krypta opátov, nemohli sme ju vynechať. Prístup je len so sprievodcom (lístok do kostola bol s ArteCard zadarmo, hypogeum sme doplácali po 2€ na osobu) a museli sme si chvíľu počkať. Vchádza sa tam spoza oltára. V kryote boli pochovávaní najvýznamnejší členovia priľahlého kláštora Olivetánov (rád benediktínov). Krypta opátov je eliptická, vstupuje sa do nej veľkolepým cisárskym schodiskom. Je zdobená zachovalými freskami zobrazujúcimi stromy z raja, uprostred ktorých je výjav Kalvárie ako spomienka na umučenie Krista. Zdobenie symbolické pre toto pohrebné miesto zmierenia. Vnútro tvorí dlhý rad „scolatoi“ (odkvapkávacích otvorov). Ich funkciou bolo pochovanie zosnulého prostredníctvom praxe „scolatura (vypúšťanie). Mrtvola sa nechala rozložiť, vypustiť šťavy, a až po pol roku sa kosti ukladali do hrobiek. Bočné tunely boli priestorom na odchod duše - dnes je zachovaná jedna, ale pôvodne tu boli viaceré. A možno aj na odvetranie, musel tu byť strašný smrad ... ale je to fascinujúce miesto!
Hypogeum - krypta opátov
      Táto krypta bola vybratá ako miesto na úschovu pozostatkov zachránených počas demolácie kostola San Giovanni dei Fiorentini v Neapole v r. 1939. Pozostatky Bernarda Tanucciho (1698-1783, intelektuál a osvietenec usilujúci o oslabenie feudalizmu a duchovenstva, o zavedenie verejného školstva a o silný neapolský štát), pravá ruka ruky Carla di Borbone a Ferdinanda IV. Ostatky tu boli prenesené v drevených bedniach a pravdepodobne sú tu niekde dodnes. Reálne ale vo vystavených drevených bedniach asi nie, tie sú len pripomienkou ...
Kostol Sant'Anna dei Lombardi
Ideme na Via Toledo
      Po východe zo Santa Anny sme sa prešli na Via Toledo, známu nákupnú ulicu v Neapole. Už v krypte som naisto vedela, že Podzemie - Galeriu Bourbonicu nestíhame (posl. vstup o 17:00, ale tušila som to už doma, žiaden stres nebol), tak sme sa vydali do Španielskej štvrte (Quartieri Spahnoli) za Via Toledo. Miesto kasární španielskych vojakov zo 16. storočia, kedysi najchudobnejšia a najnenbezpečnejšia štvrť, dnes pitoreskné uličky a cenovo prijateľné reštaurácie a obchody. Tu som už doma našla najlacnejší bar na aperol spritz - Cammarota Spritz. Jeden aperol spritz bez ľadu za 1€ v plastovom poháriku.
      Nemusím vysvetľovať, chutilo nám :) Mirka s Gabi 1x aperol spritz, ja s Ivou 3x aperol spritz (Mirka s Gabi druhé kolečko odmietli, museli sme aj ich vypiť) a potom sme ochutnali limoncello spritz a tentokrát všetci 2x. Ten bol za 2€ a bolo toho viac v poháriku. Fantastická atmosféra, teplo, mladí ľudia .. a na stene Cammarota baru aj Mona Líza pila, hoci len coca-colu :D Od týchto chvíľ sme Neapol milovali všetky štyri :) (ja s Gabi už od r. 2017 ...)
      Po 2 hodinách v Cammarote sme museli na povinnú večeru :D Pizza (za 11€) bola výborná! Pomaly sme sa v dobrej nálade prešli naspäť a domov sme došli už pomaly za tmy. Náš výlet v Neapole začal viac ako len dobre! :)